De zoektocht naar nieuwe verdienmodellen


- via deze website

Development-497639_1280

De wereld om ons heen verandert razendsnel. “De succesvolle bedrijven van de toekomst zijn de bedrijven die het best met deze veranderingen om kunnen gaan” is dan ook een gevleugelde uitspraak. Of, onderbouwd door de theorie van Charles Darwin: “Het is niet de sterkste soort die overleeft, noch de meest intelligente. Het is degene die zich het beste kan aanpassen.”

Dit klink volstrekt logisch, het is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe veranderen we, in een wereld waar mensen niet veranderd willen worden?

Eerst maar even terug in de tijd. Eind jaren '80, begin jaren '90. IBM beheerste de wereld van de ICT door voorop te lopen in de (hardware)markt. Ze waren het eerste bedrijf dat een personal computer op de markt bracht. De focus van het bedrijf lag op het ontwikkelen en op de markt brengen van steeds snellere computers met hogere capaciteit. Hiermee dachten ze het verschil voor de toekomst te maken.

Maar wat nou als IBM zich continu had kunnen aanpassen aan de veranderende vraag? Zou IBM zich dan hebben kunnen evalueren van een hardware-, naar softwarebedrijf (Microsoft) en van een software- naar databedrijf (Google)?

Het antwoord op deze vraag kan ik niet beantwoorden. Wel wil ik ons verhaal delen over hoe wij binnen Xelvin veranderingen als een kans benaderen.

Het belangrijkste zijn de mensen binnen je bedrijf

Maslow publiceerde de hiërarchische behoefte van de mens. De basisbehoefte van de mens begint met het vervullen van de lichamelijke behoefte. Denk hierbij aan eten, drinken, slapen, etc. De inwoners van Nederland kunnen over het algemeen deze behoefte goed vervullen. Als aan de eerste levensbehoefte voldaan is  hebben mensen volgens de theorie van Maslow behoefte aan veiligheid en zekerheid.

Hier hebben we gelijk een ogenschijnlijk conflict te pakken: Als bedrijf wil je blijven veranderen, daarentegen kunnen veranderingen in een bedrijf of omgeving het gevoel van zekerheid van de mensen binnen je bedrijf aantasten.

Hoe verandert Xelvin dan als bedrijf?

Een van de strategieën waar Xelvin de organisatie op bouwt is de “Lerende organisatie door mensen bewust te maken van zichzelf en hun omgeving”.

Het is niet zo dat we een nieuwe cultuur creëren. Wel versterken we een aantal eigenschappen van de leercultuur die binnen Xelvin al diep geworteld zit:

  • Stimuleren van groei en persoonlijke ontwikkeling van het individu
  • Doen van experimenten: maken van fouten
  • Beschikbaar stellen van tools waarmee we tot betere inzichten kunnen komen
  • Op zoek naar nieuwe verdienmodellen
  • Stimuleren van groei en persoonlijke ontwikkeling

Volgens Maslow is zelfontplooiing het hoogst haalbare wat je als individu kunt nastreven. Mensen willen niet veranderd worden, maar zijn wel continu op zoek naar nieuwe uitdagingen om zichzelf verder te kunnen ontwikkelen.

Kortweg stellen we collega’s in staat om zelf de dienstverlening aan te passen aan een voortdurend veranderende omgeving door scholing, ontwikkeling en initiatief te stimuleren.

Elke medewerker stelt zijn eigen ontwikkelingsdoelen vast en heeft binnen Xelvin  een vrij te besteden opleidingsbudget.

Doen van experimenten en het maken van fouten

Samen doen we veel experimenten met elkaar. Deze eigenschap zit bij Xelvin diep geworteld. Onze visie is dan ook niet voor niets “Ondernemende Technici”. Binnen onze club worden initiatieven gestimuleerd. Dit heeft in het verleden al geleid tot nieuwe formules in onze dienstverlening zoals International Recruitment, Techniek 3.0 maar zelf ook tot nieuwe bedrijven zoals Qreer!

Waar gehakt wordt vallen spaanders

Is dan bij ons alles een succes? Nee, zeker niet! Ook binnen Xelvin worden fouten gemaakt en maken we verkeerde keuzes. Fouten maken mag, sterker nog, fouten zijn juist nodig om van te kunnen leren.

Beschikbaar stellen van tools waarmee we tot betere inzichten komen

De juiste inzichten kunnen je helpen bij het herkennen van trends of het maken van de juiste keuze. Om tot deze inzichten te kunnen komen, hebben we dan ook een geweldig mooi Business Intelligence systeem ontwikkeld. Door het stellen van de juiste vragen aan het systeem kan het je helpen antwoord te vinden op bijvoorbeeld de volgende vragen: In welke disciplines kunnen we de grootste vraag verwachten? Via welke bron komen wij het effectiefst in contact met potentiele nieuwe kandidaten? Welke inspanningen moeten we doen om onze doelen te bereiken? Waar zit het werk in de komende periode? Maar ook wanneer is het juiste moment om op zoek te gaan naar extra interne collega’s? 

Op zoek naar nieuwe verdienmodellen

Door te zoeken naar nieuwe verdienmodellen zal het ‘anders denken’ gestimuleerd worden. Je zal anders naar je eigen organisatie en je omgeving gaan kijken. Welke kennis of potentieel hebben we in de organisatie die nu nog onbenut blijven door vast te houden aan ons huidige verdienmodel? Welke trends zien we in de wereld waar wij met de kennis die we bezitten op in kunnen spelen?

Om niet - net als IBM – te lang vast te blijven houden aan dat waar je succesvol in bent, zal Xelvin blijven experimenteren. Van sommige concepten kennen we het verdienmodel al. Maar we experimenteren ook met concepten waarvan we nog niet precies weten of en hoe we er geld mee kunnen verdienen. Dit alles om als organisatie te blijven evolueren.

Nieuwe experimenten

Komend jaar zal Xelvin wederom leren van nieuwe experimenten. In 2016 zal Xelvin Duitsland geopend worden. Het concept van detachering is bewezen, echter hoe gaan we voet aan de grond krijgen in een andere omgeving waar weer een andere cultuur heerst?

Daarnaast zullen we gaan experimenteren door een Europese Recruitment Alliantie op te richten. Een alliantie waarbij we onze Europese recruitment partners met elkaar gaan verbinden. Dit vanuit een sterk geloof dat de globalisering, digitalisering en de deeleconomie belangrijke trends zijn waar we met dit concept op in spelen. 

Of en hoe we hier geld mee gaan verdienen is nog onbekend, maar één ding is zeker, we zullen weer veel leren! 


Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Inloggen

Inloggen via FacebookInloggen via TwitterInloggen via LinkedIn

Wachtwoord vergeten?   Registreren

Vorige bericht:
Volgende bericht:

Accelereer mee met Xelvin en het DIT Formula Student Race car Team

XELVIN-Silverstone-ticket.jpg

Het vinden van goed opgeleid technisch personeel is altijd een race tegen de klok. De kwalificatie van de CV's, het testen van vaardigheden en het voeren van gesprekken kost veel tijd en als je denkt te kunnen starten met de juiste kandidaat, kiest...

meer dan 4 jaar geleden - via deze website

« Xelvin nieuwsoverzicht