Goedemorgen Henk of buongiorno Giovanni?


- via deze website

Auto

"Sorry dat ik te laat ben, ik stond in de file!"

Een uitspraak die we allemaal wel eens hebben gehoord als we de vergadering noodgedwongen later moeten starten. Met het aantrekken van de economie neemt ook de filedruk weer toe, en daarmee de roep om investeringen in onder andere de infrastructuur.

Maar wie gaat deze klus oppakken? 

Voor een groot aantal functies in de infra maar ook in de bouw geldt dat er in de nabije toekomst een tekort aan geschikte werknemers dreigt te ontstaan. Het aanbod van banen in de sectoren Bouw & Infra zal op termijn de beschikbaarheid van gekwalificeerd personeel gaan overschrijden.

Oorzaken tekort aan personeel

Om meer gevoel te krijgen bij het tekort is het goed eerst naar de oorzaken te kijken. Dit is voor een belangrijk deel een gevolg van de crisis die we de vanaf 2008 hebben meegemaakt. In de afgelopen 6 jaar is de werkgelegenheid alleen al in de bouw met 70.000 arbeidsjaren afgenomen, wat helaas betekent dat heel veel mensen hun baan hebben verloren.

Het karakter van mensen in de Bouw & Infra is er echter niet naar om thuis achter de geraniums te gaan zitten afwachten, dus een behoorlijk percentage heeft een nieuwe werkomgeving gevonden in andere sectoren. Deze mensen zijn straks weer hard nodig, maar zullen niet allemaal terug de bouw in gaan.

Daarnaast is de instroom van studenten op opleidingen in de Bouw & Infra de laatste jaren dramatisch gedaald. Goed voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld het aantal eerstejaarsstudenten Bouwkunde aan de TU in Delft. Was dit aantal in 2009 nog 562, wat destijds zelfs een Numerus Fixus van 450 tot gevolg had, in 2013 schreven zich nog maar 265 studenten in voor deze studie.

Al met al een tweetal belangrijke factoren, die naast de al langer bekende op stapel staande vergrijzing een obstakel vormen voor de toekomstige vraag naar gekwalificeerde werknemers.

De oplossing?

Buiten gebaande paden denken en het loslaten van grenzen is het devies. De al eerder in andere sectoren ingezette weg van International Recruitment zal ook voet aan de grond moeten gaan krijgen in de sectoren Bouw & Infra. De gedachte dat een tekenaar, projectleider of constructeur per definitie de Nederlandse nationaliteit moet bezitten is niet meer van deze tijd.

Het moment is gekomen om ook binnen deze, van oorsprong wat meer conservatieve sectoren, de deuren wagenwijd open te zetten en na te denken over het inzetten van buitenlandse specialisten. De kennis in diverse Europese landen is van een dermate hoog niveau dat aan de Nederlandse eisen kan worden voldaan.

Het is voor ons alleen nog even wennen dat er niet alleen maar koffie zal worden gedronken, maar op z’n tijd ook cappuccino.

Koffie

 

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Inloggen

Inloggen via FacebookInloggen via TwitterInloggen via LinkedIn

Wachtwoord vergeten?   Registreren

Vorige bericht:
Volgende bericht:

Accelereer mee met Xelvin en het DIT Formula Student Race car Team

XELVIN-Silverstone-ticket.jpg

Het vinden van goed opgeleid technisch personeel is altijd een race tegen de klok. De kwalificatie van de CV's, het testen van vaardigheden en het voeren van gesprekken kost veel tijd en als je denkt te kunnen starten met de juiste kandidaat, kiest...

meer dan 4 jaar geleden - via deze website

« Xelvin nieuwsoverzicht