Max geeft een mooi voorbeeld voor BV Nederland


- via deze website

Afgelopen weekend was het zo ver! De jongste Formule 1 coureur ooit is begonnen aan zijn ongetwijfeld glansrijke carrière. De Nederlander Max Verstappen was degene die deze mooie eer had. Dat dit het nodige stof deed opwaaien was duidelijk. Voorstanders en tegenstanders vielen over elkaar heen. Dat een 17-jarige in de koningsklasse van de autosport begint. De meningen verschilde van belachelijk tot fantastisch en alles daar tussenin. Je zou je kunnen afvragen of het überhaupt verstandig is om bijna bovenop een motor van pakweg 1000 pk te kruipen en met meer dan 300 km over het asfalt te scheuren, maar dat terzijde.

Max Verstappen.png

Net als bij de Formule 1 zijn er ook binnen bedrijven ook geregeld nieuwe 'stoeltjes' te verdelen. Er is een vacature, daar wordt gezocht naar een specifiek persoon. En 9 van de 10 functieomschrijvingen vragen om een aantal jaar specifieke ervaring. Maar dat juist een radicaal andere keuze fantastische neveneffecten kan hebben bewijst het Formule 1 team van Torro Rosso. Zij zijn verantwoordelijk voor het aanstellen van Max en de commotie die daarop volgt. En dat ‘ toevalligerwijs’ sponsor Red Bull betrokken is bij deze deal zal ook geen toeval zijn. Dit is alleen maar goed voor hun rebelse en opvallende merk.

Jarenlang is geprobeerd de Formule 1 aantrekkelijker te maken. Motoren die klinken als stofzuigers en vleugels die je kan wegklappen moeten de sport aantrekkelijker maken. Niemand die er erg warm voor loopt. Maar een 17-jarige, dat is nieuws! Meteen de gevestigde orde op zijn achterpoten!

Het meest hilarische argument wat genoemd wordt is dat Max in de Formule 1 gaat rijden terwijl hij zijn rijbewijs nog niet eens heeft. Ok… Wat zou een jongen die eerder kon karten dan lopen daar dan moeten leren? 2 seconde afstand houden? Dat rechts inhouden verboden is? Dat je bij 2.500 toeren moet schakelen?

De welbekende 'Comfort Zone' speelt bij het invullen van een vacature een belangrijke rol. De verleiding om te zoeken naar ‘meer van hetzelfde’ is veilig en biedt de meest voorspelbare uitkomst. Iemand met dezelfde achtergrond als de rest, met dezelfde automatiseringskennis als de rest en een karakter dat aansluit bij de rest. Typisch gevalletje van comfort zone! Jammer mijn inziens. Een wijs man zei ooit: ‘ Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg’.

Max en zijn werkgever Torro Rosso zijn wat mij betreft een voorbeeld voor veel bedrijven. Ze hebben het aangedurfd om een keus te maken die niet in de lijn der verwachting lag. Hoe het uitpakt zal de toekomst uitwijzen. Maar ze hebben zeker de aandacht, ze vallen op in de grijze massa. Tuurlijk, misschien gaat het die jongen wel veel te snel en is hij over 2 jaar in de vergetelheid geraakt. Maar voor je het weet heb je de nieuwe wereldkampioen binnen gehaald en ben je door de gegenereerde aandacht wel 20 sponsoren rijker. Best leuk. En dat dankzij een 17 jarige snotneus zonder rijbewijs.

 

Max Verstappen.png

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Inloggen

Inloggen via FacebookInloggen via TwitterInloggen via LinkedIn

Wachtwoord vergeten?   Registreren

Vorige bericht:
Volgende bericht:

Accelereer mee met Xelvin en het DIT Formula Student Race car Team

XELVIN-Silverstone-ticket.jpg

Het vinden van goed opgeleid technisch personeel is altijd een race tegen de klok. De kwalificatie van de CV's, het testen van vaardigheden en het voeren van gesprekken kost veel tijd en als je denkt te kunnen starten met de juiste kandidaat, kiest...

meer dan 4 jaar geleden - via deze website

« Xelvin nieuwsoverzicht