Onno de Boer - IRON MAN Triathlon World Championships Hawaii

- via deze website

Onno de Boer - 1st training America

Xelvin kan met zeer veel trots melden dat onze collega Onno de Boer, werkzaam bij DAF Trucks, op zaterdag 11 oktober deel zal nemen aan de IRON MAN World Championship in Hawaii. Hij zal deze dag onder extreme weersomstandigheden 3.86 km zwemmen, 180.25 km fietsen en vervolgens een complete marathon (42.2 km) rennen. De komende weken kun je via de Xelvin website, maar ook via onze social media kanalen, Onno op de voet volgen tijdens zijn trainingen. Karin, Onno's vriendin, zal hem gedurende de komende weken helpen in zijn trainingen en natuurlijk aanmoedigen op de wedstrijddag.

Vandaag vertelt Onno over de reis naar Celina, Ohio, waar ze een 'American Wedding' bijwonen van een goede vriend. Ook vertelt Onno ons over zijn eerste trainingen in America en het zsm wennen aan het tijdsverschil.

"Op het moment dat ik deze update schrijf zit ik nog in Celina in de staat Ohio. Morgenvroeg vertrekken we richting het vliegveld om vanaf daar in twee etappes te vliegen naar Honolulu, de hoofdstad van de staat Hawai’i. Meer over Honolulu lezen jullie volgende week.

Afgelopen week is eindelijk de reis begonnen. Na 4 dagen werken en de laatste trainingen hebben we donderdagavond te kledingtassen ingepakt. Twee grote tassen met voornamelijk korte broeken, shirts en sportkleding gevuld, zijn nu een onderdeel van onze reis. In deze tassen hebben we ook het grootste gedeelte van de sportvoeding zitten. In de handbagage heb ik mijn wedstrijdkleding, mochten er tassen kwijt raken tijdens de vluchten, de reispapieren en alle elektronica die de moderne mens tegenwoordig nodig heeft. Al met al is het een enorme stapel spullen wat al voor veel bekijks heeft gezorgt. Na het inpakken zijn wij met de trein naar Schiphol gegaan om daar te slapen in een hotel, zodat we niet de volgende ochtend door de spits naar het vliegveld hadden moeten slalommen met onze tassen. Ter voorbereiding veranderen we ons eetritme om het grootste gedeelte van de jetlag te voorkomen. Dus onder weg pakken wij rond 11 uur ’s avonds bij de overstap in Utrecht een ‘lekker’ BurgerKing menu. Dit moet het avondeten simuleren op de plaats van bestemming. De bestemming was dus Celina Ohio, waar een goede vriend van ons het jawoord ging zeggen. Na aankomst bij het hotel, wat toch behoorlijk wat moeite kostte met meer dan 50 kg bagage per persoon, kijken we nog een beetje TV om nog verder ons ritme te verschuiven.

Een korte nacht volgt en dan in het vliegtuig naar Chicago. Aangezien het tijdens het eerste gedeelte van onze vlucht in Celina nog nacht is, proberen we zoveel mogelijk te slapen. Alle voorzorgmaatregelen lijken goed te hebben geholpen, want na 2 dagen hier heb ik geen enkel probleem meer met de tijd hier en ben ik op dit moment weer aan het zorgen voor de volgende 6 uurs stap naar Hawai’i. Na een overstap in Chicago richting Dayton komen we daar om half 6 locale tijd aan. Op het vliegveld worden wij opgehaald door een zoon van een collega van de bruid. Met een bordje met onze namen erop staat hij te wachten bij de kofferuitgifte en al snel rijden we met zijn pick-up over de brede Amerikaanse wegen. Ohio is een vrij vlakke staat met veel boeren. Hierdoor is er veel gecultiveerd en oogt het allemaal behoorlijk saai. Een 70 minuten in de auto met 5 keer afslaan en 2 verkeerslichten zijn er voor nodig om ons op de bestemming te krijgen. Daar komen wij tegelijk aan met de wedding party, welke net terug is van de rehearsal. Samen eten we een hapje en krijgen we een kamer op het terrein bij de feestlocatie. Bij ons slaapt een andere Europeaanse vriend uit Barcelona en samen met hem lopen we de volgende ochtend ontspannen de benen los, voordat we de hele dag bezig zijn met de trouwerij. We geven Nico nog enkele tips tijdens het lopen en zelf mag ik voor de eerste keer mijn nieuwe Vibram Five Fingers uitproberen. Sinds anderhalf jaar zijn we overgestapt op minimalistische schoenen, omdat wij van mening zijn dat we de stugge, zware en vaak onterecht corrigerende hardloopschoenen niet nodig hebben. Door minimalistische schoenen te dragen verbeterd je techniek, omdat je anders gewoon ongemakkelijk loopt en het versterk belangrijke onderdelen van je lichaam.

Een Amerikaanse trouwerij bijwonen was fantastisch en de gastvrijheid van de mensen was en is hier altijd enorm. De trouwerij was een strak georganiseerd feest met natuurlijk het uitgebreide diner en de gezelligheid op de enorme dansvloer erna. Vandaag ben ik weer echt begonnen met trainen en heb ik 5 uur op een lage intensiteit door de omgeving gefietst. Ik moet zeggen dat ik met recht dat een hele prestatie vind aangezien het vandaag hier windkracht 4/5 waaide en bijna elke weg recht van noord naar zuid of van oost naar west loopt. Hierdoor heb ik vandaag bijvoorbeeld 25 km aan een stuk strak tegen de wind in met 20 km/h gemiddeld gefietst, maar daar stond tegenover dat ik op de terugweg gemiddeld 38 km/h fietste en daarbij kilometer gemiddelden van boven de 40 km/h haalde. Gelukkig hoefden we onze fietsen niet uit de koffer te halen aangezien onze vrienden zo vrij waren hun fietsen aan ons te lenen. Alle ander tassen zijn nu weer ingepakt en we zijn klaar voor deel 2 van de reis!

Sportieve Groet,

Onno de Boer"

Twitter: @TriOnno

Onno de Boer - Vibram Five Finger Onno de Boer - 50KG Luggage Onno de Boer - 1st training America Onno de Boer - American Wedding