Onno de Boer - IRON MAN Triathlon World Championships Hawaii


- via deze website

Onno de Boer - Training in the Sun

Xelvin kan met zeer veel trots melden dat onze collega Onno de Boer, werkzaam bij DAF Trucks, op zaterdag 11 oktober deel zal nemen aan de IRON MAN World Championship in Hawaii. Hij zal deze dag onder extreme weersomstandigheden 3.86 km zwemmen, 180.25 km fietsen en vervolgens een complete marathon (42.2 km) rennen. De komende weken kun je via de Xelvin website, maar ook via onze social media kanalen, Onno op de voet volgen tijdens zijn trainingen. Karin, Onno's vriendin, zal hem gedurende de komende weken helpen in zijn trainingen en natuurlijk aanmoedigen op de wedstrijddag.

Deze week vertelt Onno over zijn eerste trainingen in de hitte op het eiland O'ahu, dit alles om alvast te wennen aan de omstandigeheden die hij ook tijdens de wedstrijd zal hebben. Maar ook over zijn bezoekje aan het plaatselijke politiebureau...

 

"Afgelopen week zijn we dan overgestoken naar Hawai’i en in het bijzonder naar O’ahu. Het eiland met de enigste grote westerse plaats van de staat Honolulu. Het eiland is zeker niet het grootste eiland van het atol, maar er wonen meer dan 70% van de inwoners van de hele staat. Dit maakt het hier bijzonder druk, zeker als je erbij rekent dat er nog zeker zoveel toeristen zijn. In de beroemde wijk Waikiki zijn dan ook voornamelijk grote hoteltorens te vinden en wij hebben ook hier ons hotel Queen Kapiolani genaamd. Het ligt naast de dierentuin, de Diamond Head krater en het bekende strand van Waikiki. Dit komt goed uit hierdoor heb ik deze week twee keer voor het ontbijt een stukje kunnen zwemmen en wennen aan het warme, maar vooral zoute water hier. Het koraal dat hier ooit op de bodem was te vinden is geheel vergaan, maar de mooie tropisch gekleurde visjes maken het een heel spektakel om door de hoge golven te zwoegen. Ook de krater heb ik goed gebruikt om ’s ochtends op te rennen voor een ontbijtloopje.

Het belangrijkste van ons bezoek aan dit eiland in relatie tot de wedstrijd is om goed te aklimatiseren. Dit gaat in fases om je lichaam een goede schok te geven, maar niet direct te zwaar op de proef te stellen. Bij aankomst op maandagavond loop ik eerst zonder de zon een rondje langs het strand zo rustig mogelijk. De volgende ochtend loop ik dus ’s ochtends in de eerste zon, wat betekent dat het hier bijna 30 graden is, op een tempo van 4 uur op de marathon richting de krater. Na het ontbijt fietsen we eerst een rustig rondje door de stad op gehuurde stadsfietsen en ’s middags nog een hardere training op de fiets buiten de stad om de eerste keer goed door te zweten en de sterk glooiende weg te verkennen. Dag 2 bestaat uit een zwaardere looptrainingen op een plek vergelijkbaar met de wedstrijd: warm, hoge luchtvochtigheid en afwisselend sterke wind en geen wind. Het tempo wordt daar al opgeschroefd naar 3 uur 40 op de marathon. Dit is dermate warm dat ik in 1 uur 20 tegen de 2,5 liter vocht ben kwijt geraakt en zoveel had ik niet bij me. De laatste training doen we op de laatste dag op het eiland, 2,5 uur tijdrit op wedstrijdintensiteit. Dit geeft me direct weer een goed gevoel, aangezien mijn hoop om onder de 5 uur te fietsen zeer realistisch lijkt.

Dit ziet er allemaal mooi en strak gecoordineerd uit, maar in realiteit kosten dit soort voorbereidingen altijd een hoop tijd en moeite. Daarbij is er een oud gezegte dat zegt: ‘waar geleefd wordt, worden fouten gemaakt’. Na de eerste vlucht richting Ohio en de lange dag in de feestzaal bij de bruiloft had Karin enorme last van haar luchtwegen gekregen. De symtomen waren vergelijkbaar met deze van haar luchtweginfectie na de terugvlucht uit Florida vorig jaar. Na nog een bovenmatig koude vlucht naar Honolulu waren we genoodzaakt een dokter te zoeken bij aankomst. De zeer lage luchtvochtigheid (~20%) van de A/C en de licht verzwakte weerstand door het tijdsverschil hadden hun tol geeist. Gelukkig kan ik zeggen dat Karin weer goed is opgeknapt, maar het heeft haar wel veel energie gekost. Advies aan mensen die zulke lange stukken gaan reizen in een vliegtuig en vaker last hebben van hun luchtwegen, kleedt je warm aan en zorg mogelijk zelfs voor een manier om de lucht om je heen vochtig te houden.

Na dit uitstapje was het mijn beurt om de fout in te gaan. Tijdens de eerste fietstraining buiten de stad was ik iets te enthousiast in het kiezen van mijn route. Mijn bedoeling was om een groot stuk van het originele Ironman parcours (ooit is het op dit eiland begonnen) langs de oostkust van het eiland te fietsen. Helaas hield ik iets te goed de waterlijn aan. Voor de oostkust bij de stad Kailua ligt een marinebasis op een schiereiland. Voor dat ik het wist fietste ik de basis op en werd ik bij de eerste kruising staande gehouden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelfs op dat moment nog geen idee had dat ik mij op een basis bevond. Het zag er net als een normaal dorp uit inclusief een McDonalds. De twee mannen in uniform die op dat moment dienst hadden vroegen mij te stoppen en legde mij haarfijn uit wat het probleem. Mede omdat ik geen identificatiemiddel bij mij droeg, werd Ik naar een kwartier gebracht en mijn mug shots werden genomen. Verschillende officieren moesten hun goedkeur geven dat ik geen terrorist was of bedoelingen had voor ik weer weg mocht. Al met al heb ik zeker 45 minuten niet geweten of ik die dag weer weg mocht daar. Een hele ervaring in ieder geval.

Nu zijn we ondertussen weer doorgereist naar het eiland van de wedstrijd, maar verblijven we de komende 7 nachten eerst aan de natte oostzijde van het eiland, de wedstrijd zal aan de westzijde zijn. Daar zitten we 10 km buiten Pahoa, een historisch plaatsje wat binnen nu en enkele weken van de kaart wordt geveegd door de lavastroom die al op 3 km is genaderd. Meer over deze locatie in de volgende update.

Sportieve Groet,

Onno de Boer"

Twitter: @TriOnno

Onno de Boer - Training in the Sun Onno de Boer - Amazing scenery during training

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Inloggen

Inloggen via FacebookInloggen via TwitterInloggen via LinkedIn

Wachtwoord vergeten?   Registreren

Vorige bericht:
Volgende bericht:

Accelereer mee met Xelvin en het DIT Formula Student Race car Team

XELVIN-Silverstone-ticket.jpg

Het vinden van goed opgeleid technisch personeel is altijd een race tegen de klok. De kwalificatie van de CV's, het testen van vaardigheden en het voeren van gesprekken kost veel tijd en als je denkt te kunnen starten met de juiste kandidaat, kiest...

meer dan 4 jaar geleden - via deze website

« Xelvin nieuwsoverzicht