Social media: Niets voor mij


- via deze website

Social media als een kroegenstraat

Social media, da's niets voor mij, want

  • Ik hou meer van echte mensen
  • Ik heb niets te melden
  • Ik deel liever niets privés
  • Ik ben er te veel tijd aan kwijt
  • {vul jouw reden in}

Snap ik.

En toch, denk ik dat je daardoor iets mist. In ieder geval aansluiting op de volgende generatie. Dat is misschien van later zorg, maar ook nu al merk je de kracht van internet: we gaan meer en meer naar een wereld waarin je autoriteit wordt bepaald aan de hand van je netwerk in plaats van aan je plek op de carrière-ladder. 

De invloed van social media

Bron: @MarcoDerksen via @Bonopoly

Probeer er eens op deze manier naar te kijken: stel je social media voor als een kroegenstraat in de stad. Een kroeg genaamd Twitter, een kroeg genaamd Facebook, daarnaast zit de kroeg die Linkedin heet, enzovoort.

Bij de ene kroeg kom je graag.

Met de andere heb je niets. Of je bent er nog te weinig geweest om contact te krijgen, interessante mensen te ontmoeten. Of het bier was er gewoon slecht. Heb je soms.

In de Twitter-kroeg komen echte mensen. Al ken je ze nog niet. Net als in die nieuwe kroeg waar je binnenstapt. De twitter-kroeggangers communiceren met elkaar in 140 tekens. Dat vergt soms wat creativiteit. Sommige mensen bezitten die niet en dan wordt het wel eens bot. Of bot ervaren. Net als in real life.

In de Faceboek-kroeg komen ook echte mensen. Ze vertellen elkaar met name wat ze doen of gedaan hebben. Waarover ze zich opwinden en laten ons foto’s zien van hun kinderen of hond. Het liefst beide (guilty as charged). Soms is dat vermoeiend en zou je willen dat ze daar mee ophielden. Net als in real life met je tante die terug is van vakantie en je haar drie fotoalbums laat zien. Of de nieuwbakken moeder die je de video’s van de geboorte inclusief alle gore details laat zien.

En zo heeft elke kroeg z’n nukken. En toch kom je er graag.

Ja maar, ik heb niets te melden

Top, er zijn al genoeg zenders en er zijn ook luisteraars nodig. Net als in de kroeg. Daar stap je ook niet binnen om direct een verhaal af te steken bij het openen van de deur. Waarschijnlijker is het dat je naar binnen stapt en de omgeving scant: zijn er bekenden? Kan ik een praatje met ze maken? En zo niet: zie ik interessante mensen? Hoe stap ik daar op af? Luister ik eerst even mee en haak ik in of stap ik er op af, gewapend met mijn meest originele openingszin? Deze afwegingen die voor jou zeer normaal en natuurlijk zijn in het echte, jou bekende, leven zijn hetzelfde online. Je kiest een kroeg/sociaal medium/online platform, maakt een account aan/opent de deur en scant de omgeving: welke mensen (vrienden, klanten, prospects, leveranciers, medewerkers, bedrijven) ken ik hier en hoe krijg ik contact? (tip: door ze te volgen, in te haken op een gesprek/tweet of een vraag te stellen)

Wanneer je een keer comfortabel bent op een online platform, valt dat ‘ik heb niets te melden’ vanzelf weg en kan het zomaar gebeuren dat je wat roept naar al je volgers. Omdat je vindt dat andere mensen daar wat aan hebben (een advies dat je zelf ooit kreeg en hielp), omdat je wilt aangeven dat je het ergens mee eens bent (omdat kleur bekennen anderen aangeeft waar je staat), omdat je een leuke grap hebt gezien die je de anderen niet wilt onthouden. Net als in de kroeg.

Ja maar, hoe zit het dan met m’n privé?

Ook daar gaat de vergelijking met de kroeg weer op: ook daar roep je niet in het wilde weg dat je last hebt van aambeien. Dat hoeft dus ook niet online (liever niet zelfs). Wanneer je iets privés wílt delen (want ja, dat is een keuze) check je of het iets toevoegt aan het imago dat je wilt hebben (niet alleen zakelijk/hard, maar ook zacht/gevoelig/menselijk), of je het inderdaad ook in een kroeg zou roepen (en dan wel pre-alcoholconsumptie) en of het erg is als het over een jaar teruggevonden wordt. Als dat je kan schelen.

Zelf kan ik het erg waarderen als mensen het doen, het is een manier om de mens achter de ava/profielfoto te leren kennen. En vaak een leuk aanknopingspunt voor een gesprek.

Ok, ok. Ik moet dus toch eens online.

Maar het kost nog steeds heel veel tijd. Heb je daar ook een oplossing voor?

Social media kosten inderdaad veel tijd. Net als je kroegbezoek. Zeker als je de kater-tijd er bij rekent. En net als in de kroeg, blijf je wel eens te lang op Facebook hangen. Terwijl je nog zo had bedacht eens op tijd naar bed te gaan.

Wat dat betreft is het net het echte leven.

En dat is het ook. Of in ieder geval wordt dat het ook. Het, wat jij nu nog, echte leven noemt en de online wereld gaan met elkaar versmelten. Net als dat onze opa’s en oma’s moesten wennen aan mensen op het dorpsplein spreken en met die mensen via de telefoon praten zullen wij gaan wennen aan het spreken van mensen in de kroeg en met mensen online in contact komen.

De vraag is wanneer die versmelting gaat plaats vinden en die keuze is aan jou. Ik raad je aan om er nu vast aan te wennen, voor je als een wereldvreemde de kroeg in moet stappen en iedereen snapt hoe het werkt behalve jij.

Ps: er zijn tips en tools om ook efficiënter met je online media tijd om te gaan. Daar vertel ik meer over als je de kroeg bent binnen gestapt en al wat vlieguren hebt gemaakt.


Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Inloggen

Inloggen via FacebookInloggen via TwitterInloggen via LinkedIn

Wachtwoord vergeten?   Registreren

Vorige bericht:
Volgende bericht:

Accelereer mee met Xelvin en het DIT Formula Student Race car Team

XELVIN-Silverstone-ticket.jpg

Het vinden van goed opgeleid technisch personeel is altijd een race tegen de klok. De kwalificatie van de CV's, het testen van vaardigheden en het voeren van gesprekken kost veel tijd en als je denkt te kunnen starten met de juiste kandidaat, kiest...

meer dan 4 jaar geleden - via deze website

« Xelvin nieuwsoverzicht