Vallen en opstaan


- via deze website

Succes is één keer vaker opstaan dan vallen en - eerlijk is eerlijk -, in technisch detacheringsland moet je vaak vallen en weer opstaan.

Want gedurende het hele proces van vacatureaanvraag tot het daadwerkelijk bemiddelen van de juiste kandidaat, kan er nogal wat mis gaan en is de kans op “vallen” behoorlijk groot. Er spelen immers zoveel factoren een rol.

Dan is het niet vreemd als er ergens in zo’n traject iets misgaat, waardoor je weer moet opkrabbelen, het zand van de spreekwoordelijke knietjes af moet vegen en weer door moet gaan. Immers: de aanhouder wint! 

"Wat kan er dan zoal misgaan?", hoor ik je denken. Heb je even? Hier zo maar even een willekeurige greep uit de missers binnen detacheringsland.

  • Jouw kandidaat die mag gaan beginnen bij jouw klant, kiest voor een andere baan.
  • Een ander bureau heeft de vacature reeds ingevuld.
  • De kandidaat heeft een salariswens die niet binnen het salarisgebouw van jouw opdrachtgever past.
  • Jouw kandidaat is pas over twee maanden beschikbaar en ze hebben hem nú nodig.
  • De kandidaat ziet zichzelf niet werken bij het desbetreffende bedrijf of andersom; het bedrijf ziet het niet zitten met de bewuste kandidaat.

Cirkel van invloed

Op sommige factoren heb je invloed en op sommige factoren niet. Belangrijk is om die factoren waar je wel invloed op hebt, zo goed mogelijk af te dekken, dat scheelt je alvast een hoop valpartijtjes onderweg. De factoren waar je geen invloed op hebt, daar moet je je niet druk om maken, hier kun je immers toch niets aan doen.  

Zie ook onderstaand model “de cirkel van invloed en de cirkel van betrokkenheid”. 

Cirkel van invloed

Dit is natuurlijk erg kort door de bocht en makkelijker gezegd dan gedaan, maar stiekem wel waar. Als je meer over onder andere deze cirkel wilt weten, lees dan eens de klassieker De zeven eigenschappen van effectief leiderschap van Stehpen R. Cofey.

Een paar voorbeelden

  1. Bespreek vooraf met de klant de voorwaarden waarvoor je gaat leveren.
    Dat scheelt je een boel gedoe en geld aan het einde van het traject. Dit klinkt meer dan logisch, maar je wilt niet weten hoe veel van ons het bepalen van de prijs, want lastig, vooruitschuiven. Doe dit niet! Duidelijkheid vooraf voorkomt teleurstelling van beide kanten en je weet voor welke voorwaarden je aan de slag gaat, ook niet onbelangrijk. Je kan hier immers ook nog doen besluiten om niet met deze partij in zee te gaan, omdat je er prijstechnisch niet uit komt. Dit bespaart tijd en is absoluut een stuk voordeliger dan dat je dezelfde conclusie moet trekken op het moment dat je de juiste kandidaat gevonden hebt.
  2. Zorg voor een goed vacatureprofiel door door te vragen bij je klant naar wat hij echt belangrijk vindt.
    Vergeet hierbij vooral niet de soft skills, deze zijn minstens net zo belangrijk als de hard skills. Als iemand namelijk niet in een team past, kan hij technisch nog zo goed onderlegd zijn, uiteindelijk gaat het geen gelukkig huwelijk worden. Hier kun je verschillende tools voor inzetten. Binnen Xelvin maken wij bijvoorbeeld veel gebruik van de PPA (de persoonlijke profielanalyse) gecombineerd met de STA (om het functieprofiel te bepalen). De PPA is individueel in te zetten, maar is ook heel goed te gebruiken om te kijken welk type mens er wellicht nog ontbreekt binnen een team.
  3. Kom je afspraken na!
    Dit geldt uiteraard voor afspraken met zowel je kandidaat als met je opdrachtgever. Immers met wie doe jij zelf graag zaken? Juist, met iemand waar je van op aan kan. Dit kan echt het verschil maken! Beter een keer te vaak gebeld om te vertellen dat je helaas nog niet de juiste baan voor hem of haar gevonden hebt, dan na drie maanden ineens een mail te krijgen met "Willen jullie mij uitschrijven? Ik heb inmiddels een baan gevonden via partij X en ik heb na mijn inschrijving nooit meer wat van jullie gehoord". #fail

Joep Hogenkamp

Momenteel is mijn zoon Joep van net 1 jaar ook heel druk met vallen en opstaan. Letterlijk dan in zijn geval. Intrigerend om te zien dat vallen en opstaan dus een thema is “for life”.

Vooral blijven vallen dus, want daar leren we alleen maar van. Zolang we maar niet vergeten 1x vaker op te blijven staan!  

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Inloggen

Inloggen via FacebookInloggen via TwitterInloggen via LinkedIn

Wachtwoord vergeten?   Registreren

Vorige bericht:
Volgende bericht:

Accelereer mee met Xelvin en het DIT Formula Student Race car Team

XELVIN-Silverstone-ticket.jpg

Het vinden van goed opgeleid technisch personeel is altijd een race tegen de klok. De kwalificatie van de CV's, het testen van vaardigheden en het voeren van gesprekken kost veel tijd en als je denkt te kunnen starten met de juiste kandidaat, kiest...

meer dan 4 jaar geleden - via deze website

« Xelvin nieuwsoverzicht