Vragen naar de onbekende weg


- via deze website

Als het gaat om meningen heeft iedereen er een. Een mening wordt gevormd door de “bril” waardoor je kijkt. Afkomst, studie, vrienden, werk etc. Het zijn allemaal dingen die bepalen hoe jij door de bril kijkt. Bijvoorbeeld. Zelf woon ik in een stad waar we vorig jaar te horen kregen dat er een azc gevestigd zou worden. Er zou een opvangplek komen voor een groot aantal asielzoekers. Ik hoef je niet te vertellen hoeveel verschillende meningen dit nieuws opleverde. Groepen mensen waren faliekant tegen, groepen waren er helemaal voor en er waren meningen die er tussen zaten.  Overal zal een kern van waarheid in zitten, maar een belangrijke vraag is hoe je er mee om gaat. Hoe zorg je dat je bekend raakt met de bril van de ander (of van de andere groep) en elkaar versterkt richting een oplossing.

Dit is een niet alledaagse situatie, maar bekend raken met het onbekende dingen is wel alledaags. Afgelopen periode heb ik mijn collega Jennifer beter leren kennen en ze heeft me laten zien hoe je door open te staan voor en te vragen naar het onbekende ook zakelijke ambities van klanten kan waarmaken. Dit doet ze onder andere door de schaarste in de markt op te vangen door internationale mensen te bemiddelen. Niet altijd een voor de hand liggende oplossing voor bedrijven.

Jennifer

Jennifer is Managing consultant en werkt sinds een jaar bij Xelvin in Alkmaar. Ze is een ervaren consultant, moeder van 2 kindjes, gepassioneerd met haar werk bezig en reislustig. Vanaf haar 19e is ze voor 7 maanden naar Engeland vertrokken voor haar studie en nadien heeft ze de Spaanse taal geleerd in Madrid. Ze geeft naast haar werk Engelse les aan Peruaanse jongeren, heeft veel internationale connecties en weet veel van andere culturen. Niet verwonderlijk dat ze zich volledig inzet voor het bemiddelen van internationale mensen. Daarnaast voldoet het inzetten van kandidaten uit het buitenland ook nog in de behoefte aan het tekort aan technische mensen op de arbeidsmarkt.

Ze merkt dat er bedrijven in haar omgeving zijn die het liefst geen mensen voorgesteld krijgen uit een andere lokale regio dan waarin ze zelf werken. Er zou een verschil in cultuur zitten, wellicht een ander werkethos heersen etc. etc.  Kortom: het kan minder goed passen bij de bedrijven in haar omgeving. Is dit wel zo? Als reactie verteld ze vaak aan haar klanten dat ze zelf ook uit een andere regio komt en dat daar geen enkele vraag over gesteld wordt. Inhoudelijk staat ze in het beeld van haar klant waarschijnlijk erg goed haar mannetje. Ok, ze snapt ook wel. Het is echt totaal iets anders om 1 uur een bureau aan tafel te hebben dan een nieuwe collega voor jaren aan je te binden. Maar toch merkt ze ook dat ze met haar reactie iets los maakt bij haar klanten. Met haar opstelling laat ze op dat moment gelijkwaardigheid tussen mensen zien en dat opent ogen. Ze merkt de drempel al met nationale kandidaten. Je kan je voorstellen dat de drempel om internationale kandidaten aan te nemen als nog hoger ervaren wordt.

Door de bemiddelende rol die Jennifer in deze situaties heeft laat ze zien dat de drempel niet zo hoog hoeft te zijn als in eerste instantie gedacht. Natuurlijk zijn er verschillen, maar als het om inhoudelijke kennis gaat zijn er ook over de grenzen veel overeenkomsten. Je moet er wel voor open staan  en naar vragen.

We merken dat organisaties in heel het land (en gelukkig lang niet alle bedrijven hoor!) het als risicovol ervaren om kandidaten uit andere landen aan te nemen, dat ze ergens een beetje bang zijn. Soms terecht, maar in een aantal gevallen zou ook gekeken kunnen worden naar de overeenkomsten en versterkende aspecten. Precies wat Jennifer doet. Want zou  het spreekwoord  “onbekend maakt onbemind” ook niet vaak opgaan?

Unknown

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Inloggen

Inloggen via FacebookInloggen via TwitterInloggen via LinkedIn

Wachtwoord vergeten?   Registreren

Vorige bericht:
Volgende bericht:

Accelereer mee met Xelvin en het DIT Formula Student Race car Team

XELVIN-Silverstone-ticket.jpg

Het vinden van goed opgeleid technisch personeel is altijd een race tegen de klok. De kwalificatie van de CV's, het testen van vaardigheden en het voeren van gesprekken kost veel tijd en als je denkt te kunnen starten met de juiste kandidaat, kiest...

meer dan 4 jaar geleden - via deze website

« Xelvin nieuwsoverzicht