Zieke medewerkers zijn lastig


- via deze website

Ziekteverzuim beer

“Hatsjoe, Hat-sjoe, Haaaatsjoe!” Nederland is weer in de ban van de griep.

De een na de andere medewerker meldt zich ziek en kruipt een week onder de wol. Daarnaast heb je ook nog die langlopende ziektedossiers onder in de la liggen, waarvan je niet weet wat je er mee moet. En een paar ziektegevalletjes die wel eens lastig zouden kunnen worden. Je weet nu al dat het ziekteverzuim aan het einde van dit kwartaal weer hoog op de agenda komt.

Ook niet zo gek, onze mensen zijn een van de belangrijkste instrumenten in ons bedrijf. Ziekte is in dit geval vervelend voor onze medewerker, maar ook voor jou als werkgever. Daarbij gaat het vaak gepaard met hoge kosten: één zieke medewerker kost gemiddeld € 210,= per dag. En dan hebben we het alleen nog maar over de directe kosten….
 

Zieke medewerkers, dat vinden we dus maar lastig.

Naast de hoge kosten, merk ik in de praktijk dat we de aanpak van zieke medewerkers ook niet altijd even makkelijk vinden. Niks doen is dan vaak de makkelijkste oplossing, maar wettelijk gezien moeten we wat met zieke medewerkers. Daarnaast ben ik er van overtuigd dat wij als werkgever wat kunnen met zieke medewerkers. Maar wat dan precies? En hoeveel invloed heb je eigenlijk op ziekteverzuim?

Grip krijgen op ziekteverzuim

Om grip te krijgen op het ziekteverzuim is het natuurlijk belangrijk dat je de spelregels rondom een zieke medewerker kent. Deze zijn deels wettelijk geregeld, zoals bijvoorbeeld in het Burgerlijk Wetboek en de Wet Verbetering Poortwachter. Het doel van deze wetten is het regelen van rechten en plichten van zowel de werkgever als de medewerker.

(Wil je meer informatie over de inhoud van deze wetten, kijk dan even op: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ziekteverzuim-van-het-werk/inhoud/regels-en-verplichtingen-bij-ziekte)

Naast de wettelijke procedures heeft een organisatie vaak een ziekteverzuimbeleid, waarin is geregeld hoe er binnen jouw organisatie wordt om gegaan met zieke medewerkers.
Deze spelregels samen vormen de kaders waarbinnen jij en de zieke medewerker kunnen bewegen.
Maar dan ben je er nog niet…. Want wat als iemand die zich ziek meldt met een griepje pas na 6 weken op jouw radar komt? Dat is toch écht foute boel! Hoewel je daarmee niet buiten de wettelijke kaders gaat.

Wat kunnen we dan nog meer doen?

Snel en effectief handelen verkort het ziekteverzuim en verlaagt dus de kosten die hiermee gepaard gaan. Belangrijk daarbij is dat je jouw medewerkers kent en het verzuim inzichtelijk hebt.
Voor een medewerker is 1 ziekmelding met griep per jaar overkomelijk, maar 6 ziekmeldingen per jaar is zorgelijk. Een gebroken been wil nog niet zeggen dat jouw medewerker niet kan werken. En psychisch verzuim met als reden werkdruk zegt iets over jouw organisatie. Maar ook prive-situaties kunnen leiden tot verzuim.

Persoonlijk contact

Het toverwoord voor snel en effectief handelen bij verzuim is wat mij betreft ‘persoonlijk contact’. Met persoonlijk contact bedoel ik het continue contact rechtstreeks tussen de zieke medewerker en zijn direct verantwoordelijke. Of het nou gaat om een griepje, een gebroken been of om psychisch verzuim, door continue persoonlijk contact kunnen we de situatie (blijven) inschatten en daar op inspelen. En daarmee is de duur van de ziekmelding en de frequentie van de ziekmeldingen door onszelf beïnvloedbaar.

Durven aanspreken op zorgelijk gedrag, oprechte interesse en de vraag ‘hoe kunnen wij als werkgever jou helpen binnen de wettelijke kaders?’ zijn daarbij belangrijk. Daarbij staat de medewerker centraal en hebben we wel invloed op het ziekteverzuim.

Een voorbeeld uit de praktijk 

Een mooi voorbeeld komt uit onze eigen organisatie, Xelvin. Een dossier van een zieke gedetacheerde medewerker met rugklachten lag al een tijdje stof te vangen in een la. Niet omdat wij als organisatie er niets mee wílden doen, we wisten niet wat we ermee kónden doen. Samen met onze Arbodienst deden we wat moest volgens de wettelijke kaders. De artsen gaven aan dat het onzeker zou zijn of medewerker zijn werk in de bouw ooit weer zou kunnen oppakken. Echter, aangepast werk op administratief vlak zou in de nabije toekomst wel haalbaar zijn. Nu zijn wij een technisch detacheringsbureau, dus deze metselaar met spierballen zou bij onze opdrachtgevers niet snel worden ingezet als administratief medewerker. Daarnaast had deze metselaar in hart en nieren zelf ook niet zoveel oren naar dat administratieve werk. Ondertussen zat deze jongen al een flink aantal weken ziek thuis met een aflopend bepaalde-tijd-contract. Ziek uit dienst was een logisch gevolg. Medewerker niet blij, onze klant niet blij, wij niet blij.

Totdat…. iemand dit dossier onder uit de betreffende la trok en goed naar de situatie is gaan kijken. We wisten al dat we hier te maken hadden met een leuke jonge gast, lange toekomst in arbeidsleven, onzeker door zijn rugklachten, maar met mogelijkheden tot aangepast werk. Kijkend naar de situatie en in gesprek met de medewerker zelf, lag de oplossing in onze interne organisatie. We zouden hem intern aangepast administratief werk bieden. Uit de opvolgende gesprekken bleek al snel dat deze medewerker niet alleen last had van rugklachten, maar ook psychisch een klap heeft gehad. De diagnose van de artsen was hem niet in de koude kleren gaan zitten.

Dit gaf een andere draai aan de situatie, waar wij als werkgever acties op in hebben gezet. De medewerker is gestart met het aangeboden administratieve werk. Als werkgever zijn we in gesprek gebleven met deze medewerker en hebben we gekeken naar de mogelijkheden om hem te helpen. Uiteindelijk zijn er door ons verschillende artsen ingezet die hem hebben geholpen.

Deze medewerker heeft zich gedurende een half jaar met motivatie ingezet op alle administratieve projecten binnen onze organisatie. Het werk was niet zijn ding, maar hij voelde zich weer nuttig, was weer onderdeel van een team, had weer ritme gevonden. Door de bezoeken aan de arts namen de rugklachten langzaam af. De droom ooit weer aan het werk te gaan als metselaar kwam steeds dichterbij….

En nu? Na dat half jaar is zijn bepaalde tijd contract bij ons verlengd en is hij met een gezonde rug weer aan het werk bij onze klant in het werk waar hij zo van houdt. Onze medewerker blij, onze klant blij, wij blij!

In elke situatie

Uiteraard geldt de noodzaak voor persoonlijk contact en het inzetten van acties op maat niet alleen bij langdurig ziekteverzuim, zoals in dit voorbeeld. In alle situaties is dit belangrijk!

Persoonlijk contact en aandacht zorgen ervoor dat je weet wat er speelt, zodat je passende acties kan nemen voor jouw zieke medewerker, daar waar nodig. Hiermee kan je invloed uitoefenen op het verzuim en langdurig ziekteverzuim voorkomen. Goed voor jouw medewerker, goed voor jouw eventuele opdrachtgever en goed voor jouw organisatie(portemonnee)!  
 

 


 


Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Inloggen

Inloggen via FacebookInloggen via TwitterInloggen via LinkedIn

Wachtwoord vergeten?   Registreren

Vorige bericht:
Volgende bericht:

Accelereer mee met Xelvin en het DIT Formula Student Race car Team

XELVIN-Silverstone-ticket.jpg

Het vinden van goed opgeleid technisch personeel is altijd een race tegen de klok. De kwalificatie van de CV's, het testen van vaardigheden en het voeren van gesprekken kost veel tijd en als je denkt te kunnen starten met de juiste kandidaat, kiest...

meer dan 4 jaar geleden - via deze website

« Xelvin nieuwsoverzicht