Werken op jachten van €100.000.000

Scheepstimmerman

Wat zijn jouw associaties bij het beroep scheepstimmerman? Hamer, spijker, timmeren? Check. Maar wat doe je als scheepstimmerman nou echt? Wat maak je mee en hoe zien je dagen eruit? Onze collega Daan vertelt. Hij werkt bij één van de grootste jachtwerven in Nederland.

Nieuwbouw en refit van luxe jachten.

Daan houdt zich dagelijks bezig met de nieuwbouw en refit van luxe jachten. Na zijn opleiding scheepsinterieurbouw is hij tien jaar geleden begonnen in de kleine jachtbouw. ‘Ik deed polyester reparaties aan plezierjachten, stukken interieur vervangen, gelcoatkleuren draaien en teakdekken repareren. Dit was voornamelijk allround werk en ik was veel aan het schuren en slijpen.’ Als jonge scheepstimmerman wil je natuurlijk niet dat het schip hier al strandt, dus Daan ging voor meer.

Jachten van 100 miljoen euro.

Veel meer. Een paar miljoenen meer. Via Xelvin jacht en scheepsbouw kwam Daan drie jaar geleden terecht bij de jachtwerf waar hij nu werkzaam is. Elke dag verschijnt Daan met een glimlach op zijn werk, omdat hij trots is deel te mogen uitmaken van de dromen die hier worden gebouwd. ‘Je werkt bijna elke dag op of aan een superjacht van bijna 100 miljoen. We maken precies wat de klant wil. Dat exclusieve maakt het heel bijzonder. Bovendien is alles wat ik zie op mijn werkplek letterlijk gewoon mooi. Heel netjes en schoon. Ik denk dat dit qua timmerwerkplaats één van de mooiste is in de wereld.’

Je werkt bijna elke dag op of aan een superjacht van bijna 100 miljoen. “

Daan Wagter

Daan Wagter
Scheepstimmerman

Timmerman, timmerwerkplaats en timmeren

Het werkwoord timmeren komt regelmatig voorbij terwijl Daan vertelt. Maar ben je als scheepstimmerman echt aan het timmeren? ‘Het is zeker niet meer het timmeren van vroeger. We werken veel samen met verschillende afdelingen en iedere afdeling pakt een deel op van een meubel. De tekenaars tekenen het meubel uit, vervolgens worden de delen voor gezaagd, wij zetten het in elkaar en dan gaat het naar de opstelling, spuiter en uiteindelijk is het meubel te bewonderen op het jacht. Je kan het vergelijken met IKEA pakketten. Je zult alleen nooit hetzelfde pakket voorbij zien komen, omdat alles wat we maken uniek is.’

Afwerken is het mooiste

‘Het mooiste in mijn werk vind ik het aftimmeren van een jacht in het laatste stadium. Je ziet het schip dan echt in zijn geheel. De bescherming is eraf en je moet nóg nauwkeuriger en preciezer te werk gaan. Veel marge voor een foutje heb je niet. Een voorbeeld zijn de plafonds rondom de mast. Deze worden al eerder gemaakt, maar moeten later ook aansluiten als de mast erop wordt gezet. Het is altijd weer een bijzonder moment als zo’n jacht te water wordt gelaten. Zo heb ik bijna 1,5 jaar gewerkt op de Eagle II die laatst te water ging. Helaas heb ik deze niet afgewerkt, omdat ze mijn hulp konden gebruiken op een ander project. Breed inzetbaar zijn is ook belangrijk’, lacht Daan.

Dromen

‘Al met al kan ik zeggen dat ik erg op mijn plek zit. Ook ben ik blij met de ervaring die ik tot nu heb opgedaan. Ik heb goed contact met Lisa en Werner. Ze weten wat mijn drijfveren zijn en staan altijd voor me klaar. Natuurlijk zijn er dromen. Zo zou ik best een keer voor een garantieklus naar het buitenland willen gaan. Maar voor nu vermaak ik me super tussen de dromen (lees = jachten) waaraan ik elke dag mag werken.

Zie jij jezelf ook als scheepstimmerman werken binnenkort? Mis de boot niet en neem contact op met de collega’s van Xelvin Jacht en Scheepsbouw!

Deel dit artikel