Terug
  • Nieuws
  • 28 mei 2020

Van marechaussee en hotelwezen naar installatietechniek

De uitdaging is om dat wat kapot gaat zo snel mogelijk weer te repareren. En in een weekend sneuvelt er heel wat in een hotel, zo vertelt George Latuperissa.
De afgelopen tien jaar werkt hij als teamleider technische dienst in verschillende hotels. In zijn laatste baan stapte hij “op een trein die 100 rijdt en naar 140 versnelde.” De veeleisende functie met lange werkdagen laat weinig ruimte over voor een sociaal leven. Tijd om op zoek te gaan naar een nieuwe uitdaging! Via Xelvin gaat George bij De Groot Installatiegroep op sollicitatiegesprek. Weer aan de slag als teamleider, maar nu in zijn eigen woonplaats Lelystad.

George Latuperissa

George Latuperissa: geen technische achtergrond, toch de techniek in


George zijn carrière start bij de Koninklijke Marechaussee. Een competitieve omgeving waar zijn gedrevenheid en winnaarsmentaliteit zich verder ontwikkelen. In de jaren daarna werkt hij als ketenmanager in de loyaliteitssector en is hij inkoper bij verschillende organisaties. Geen achtergrond in de techniek dus, maar op een gegeven moment stapt hij toch over naar de technische dienst binnen de hotellerie.

Verbouwingen waarbij je kamers vanaf nul weer opbouwt en schilders en stukadoors aanstuurt. Reizen naar Turkije om daar de oplevering van hotelkamers te coördineren. Boxsprings en meters tapijt, alles ingekocht volgens afgestemde kleurcoderingen. Het hotelwezen is een boeiende leerschool voor George waar het tempo heel hoog ligt. Maar na tien jaar is hoog tijd voor een volgende stap.

Dicht bij mijzelf gebleven

George: “Ik reageerde op een vacature bij Xelvin en toen ging het heel snel. De sollicitatiegesprekken bij De Groot waren prettig. Ik ben dicht bij mijzelf gebleven en heb volgens mij duidelijk kunnen maken wat ik in mijn mars heb.”
Als service coördinator gaat George tien monteurs, een planner, een werkvoorbereider en twee projectleiders aansturen. Zijn team (service & onderhoud) verzorgt het onderhoud bij klanten van De Groot zoals Batavia Stad, gemeenten, klinieken en woningcorporaties.
“De klantenkring van De Groot is heel divers. We zorgen voor het onderhoud van diverse utiliteitsinstallaties. Van het vervangen van een lamp tot het onderhouden en vervangen van complete installaties. Het ontzorgen van onze klanten staat daarbij voorop. Mijn basistaak is dat de monteurs weten wat ze moeten doen en dat alle materialen aanwezig zijn. Het is mijn verantwoordelijkheid dat iedereen efficiënt werkt en alles loopt zoals het moet lopen.”

Elke werkbon is een factuur

De eerste weken in zijn nieuwe baan benut George vooral om zich alle systemen eigen te maken. George: “Nieuw binnen een organisatie kijk je met een frisse blik naar alle processen. Ik houd me bezig met het aanbrengen van structuur en het schrijven van protocollen. Wanneer ik ergens een mogelijke verbetering zie doe ik een voorstel. In deze functie moet je beslissingen durven nemen en daarbij staat het bedrijfsbelang voor mij voorop. Ik lever mijn werk altijd af zodat een ander verder kan. Duidelijkheid en efficiënt werken heb ik hoog in het vaandel staan.”

George is een ambitieuze manager die echt iets van zijn medewerkers verwacht. “Waar we normaal twee of drie klanten per dag bedienen streef ik naar vier of vijf. Wat je vandaag kan doen hoef je morgen niet te doen. Ik heb een commerciële blik. De manier waarop je een project uitvoert heeft invloed op wat je als organisatie overhoudt onder aan de streep. Elke werkbon is een factuur die je kunt versturen!”

De Groot Installatiegroep

Goede werkmentaliteit

De kennis en ervaring die George de afgelopen jaren opdeed kan hij in deze nieuwe functie goed toepassen. Door de verminderde reistijd is er bovendien weer tijd voor een sociaal leven. De Groot is een organisatie waar naar je geluisterd wordt en die voor haar medewerkers klaar wil staan. Niet alleen overdag, maar bijvoorbeeld ook als er thuis problemen zijn. Er is tijd en ruimte om aandacht voor de mensen te hebben, vertelt George. “Ik kan hier een people manager zijn. Misschien komt het ook doordat we niet in de Randstad werken. Er is wat meer rust en mijn collega’s hebben een prettige werkmentaliteit. Iedereen wil gewoon aan de slag, mensen nemen verantwoordelijkheid. De Groot is een heel open organisatie en tot nu toe vind ik dat ze plezierig zijn naar hun personeel toe. Dit is een functie die goed bij me past. Hard werken, omzet draaien en klanten blij maken. Tevreden zijn en samen op vrijdagmiddag de week gezellig afsluiten.”