Arnald van Building Services: “De zoektocht naar medewerkers bleek een uitdaging”

Building Services Groningen. In 2019 gestart en nu al uitgegroeid tot een team van 16 mensen en een mooie klantenkring. Vestigingsdirecteur Arnald Epping vertelt hoe hij dit bedrijf vanaf nul samen met commercieel manager, Michel Klooster, opstartte en dat hij zich in één ding behoorlijk vergist heeft: “Verrassend genoeg ging het vinden van klanten boven verwachting goed. Juist de zoektocht naar medewerkers bleek een uitdaging te zijn. Goede techneuten zitten allemaal ergens op hun plek.”

Vijf jaar geleden, na het faillissement van technisch dienstverlener Imtech, start een groep oud medewerkers in Amersfoort met Building Services. Arnald Epping, 46 jaar, is ook een periode werkzaam geweest bij Imtech en blijft contact houden met deze collega’s. Arnald: “Na een aantal jaren kwam de vraag of ik een vestiging in Groningen wilde gaan opstarten. Dat leek mij een mooie uitdaging. In februari 2019 ben ik samen met Michel Klooster gestart!” Zelf begon Arnald zijn carrière in het onderwijs, waar hij als docent elektrotechniek voor de klas stond. Na tien jaar stapte hij over naar het bedrijfsleven en via diverse managementfuncties bij Imtech, TBI en Kuipers is hij nu vestigingsdirecteur van Building Services Groningen.”

Wat doet Building Services

“We zijn blanco gestart, er was helemaal niks. Inmiddels zijn we met zestien collega’s en hebben we dus een mooie groei doorgemaakt in ruim een jaar tijd. We installeren en voeren onderhoud uit aan gebouw gebonden installaties in kantoren en industriële omgevingen. We doen zowel elektrotechnische- als werktuigbouwkundige opdrachten. Wij zijn klein en heel flexibel. Daardoor kunnen we snel anticiperen op vragen van de klant. We hoeven alleen met onszelf te overleggen.”

Beginnen vanaf nul: van wagenpark tot stofzuiger

Bij de start van een nieuw bedrijf komt heel wat kijken. Huisvesting, inrichting, ICT en natuurlijk het aannemen van collega’s. Arnald: “Je moet toch mensen hebben die in gesprek gaan met potentiële klanten, die berekeningen uitvoeren en offertes maken. De volgende stap is om technici te vinden die het werk gaan uitvoeren.” In juni 2019 verstuurt Building Services haar eerste factuur en na de zomervakantie begint het balletje echt te rollen. “Vanaf december hebben we een behoorlijke groei kunnen doormaken en steeds meer collega’s aangenomen. Inmiddels ligt er met een aantal vaste klanten en onderhoudscontracten een stabiele basis.”

Als je terugkijkt is het snel gegaan vertelt Arnald, maar voor zijn gevoel gaat het nog steeds langzaam. “Dat is de onwennigheid als je uit een grote organisatie komt en met niks begint. Inmiddels hebben we gelukkig de nodige armslag om klanten goed te bedienen. We hebben wat meer vet op de botten qua capaciteit.” Gelukkig hebben Arnald en zijn collega’s een behoorlijk netwerk in de regio en zijn er veel klanten die ze het voordeel van de twijfel geven. “De uitdaging is dat we alles zelf doen. Bij een groot bedrijf word je daarin gefaciliteerd. Hier ben ik niet alleen bezig met personeel, klanten en visie, maar ook met het wagenpark, reclame, en loop ik af en toe met een stofzuiger rond. Dat is de charme van een opstartend bedrijf.”

Ondernemers, aanjagers, kartrekkers

Het moet bij je passen, zo’n startend bedrijf. Je moet mee willen bouwen. Arnald: “Collega’s die wij nu aannemen vinden dat heel leuk. Van de kleuren op de muur tot het type telefoon of het gereedschap in je bus. We zijn met elkaar bezig om onze identiteit te bepalen.” Bij Building Services heb je een breed takenpakket, je wordt niet een hokje geduwd. Die diversiteit wordt door veel monteurs en collega’s op kantoor gewaardeerd. Arnald: “Als je alleen maar wilt tekenen kun je op dit moment nog niet bij ons terecht. We zoeken veelzijdige mensen die initiatief tonen. Het is (nog) geen gespreid bedje. In deze fase moeten we constant anticiperen, schakelen en vooruitdenken. De mensen die nu bij ons werken vinden dat mooi en dynamisch.”

Building Services is een platte organisatie, wat betekent dat je veel verantwoordelijkheid krijgt en weinig lijstjes hoeft in te vullen. “Als een klant ons belt gaan we direct handelen. Ik ben trots op de mooie opdrachtgevers die we hebben binnengehaald. Een onderhoudscontract voor de Eemscentrale van Engie, opdrachten voor Aldel in Delfzijl, Friesland Campina in Bedum, de Hanzehogeschool, de NAM. Grote namen die sterk vertegenwoordigd zijn hier in Groningen en omstreken.”

Vergissing: medewerkers moeilijker te vinden dan klanten

Vooraf verwachtte Arnald dat het vinden van klanten zijn grootste uitdaging zou gaan worden. Het aannemen van de juiste mensen zal wel goedkomen was zijn idee. “Verrassend genoeg bleek het omgekeerd te zijn. Het binnenhalen van opdrachten gaat boven verwachting goed, met wel de kanttekening dat daar de nodige energie in wordt gestopt. Maar goede techneuten zitten allemaal ergens op hun plek. Je moet mensen aan tafel krijgen en ze vervolgens weten te binden aan je bedrijf. Dat kost behoorlijk wat moeite! Xelvin ken ik al vanuit mijn vorige functies en onlangs benaderden ze mij. Servicetechnicus Ben Deekens kende ik al, het is prettig als je zo de juiste persoon binnen kunt halen. Mijn ervaring met Xelvin is positief. Er wordt duidelijk gecommuniceerd en ze stellen mij goed gekwalificeerde mensen voor.”

Stages en leerwerkplekken

Op dit moment is er bij Building Services ruimte voor een servicecoördinator die een stukje planning en werkvoorbereiding op zich neemt. En voor aanstormend talent, monteurs! Arnald: “Dat kunnen schoolverlaters zijn. We hebben inmiddels behoorlijk wat ervaring binnengehaald en daarbij kunnen we enthousiaste mensen die graag willen leren heel goed gebruiken. Zo investeren we ook in een stukje kennisoverdracht. Ik kom natuurlijk zelf uit het onderwijs. Het creëren van stage- en werkplekken voor lerenden in alle leeftijden vind ik echt een must. Daar zouden alle organisaties voor open moeten staan.”

Trots

Pas als iemand vraagt waar je trots op bent dan sta je er bij stil, vertelt Arnald. Meestal ga je door in de waan van de dag en focus je op de dingen die nog niet zijn gerealiseerd. “Maar ik ben heel trots dat wij mensen met de juiste kennis en expertise hebben gevonden. En dat klanten voor een onbekende naam hebben gekozen. Klanten komen bij ons terug en dat geeft een heel goed gevoel. Het is mooi om te zien dat er na een jaar hard werken gewoon een hele mooie club staat. We gaan voor lange termijn relaties en zijn er helemaal klaar voor om verder te groeien!”

Wil jij meer weten over de vacature? Neem contact op met Frank!

Deel dit artikel