Terug
  • Blog
  • 17 augustus 2020

The Blue Monday Blogs #komkommertijd

De maandag. Voor sommigen een dag om bij te komen van het weekend. Een dag om weer in het ritme te komen van de werkweek die komen gaat. De één heeft er maar vijf minuten last van en grijpt de volle agenda direct aan om het vertier, de alcohol of de rust van het weekend weer achter zich te laten. Ook heb je de mensen die zich voelen alsof ze zich tijdens een militaire oefening naar het einde van de dag moeten tijgeren, op de buik door de modder terwijl er met scherp geschoten wordt en de kogels om de oren vliegen.

Persoonlijk heb ik er niet lang last van en staat deze maandag weer in het teken van een Blue Monday Blog! In deze wekelijkse bijdrage geef ik je een persoonlijk inkijkje in mijn leven en krijg je een beter beeld van het werk als Managing Consultant bij Xelvin.

Zit maandag niet bij de pakken neer. Hoofd omhoog en start met lezen!

Komkommertijd

Tijdens deze heerlijke zomerse weken wordt er binnen bedrijven vaak gesproken van een komkommertijd. De omzet valt terug en de bezetting op kantoor is laag door de zeer verdiende vakanties die worden opgenomen. Het is dus een mooie tijd om zaken op te pakken die normaal wellicht op de achtergrond raken door de (gewenste) drukte voor en na de zomerperiode.

Zo heb ik vorige week een zeer interessant gesprek gevoerd met een aantal collega’s over de bedrijfscultuur van Xelvin. Collega’s met een langere historie binnen dit jonge bedrijf vertelden mij hoe het er “vroeger” aan toeging. Over hoe de cultuur van het bedrijf zich heeft ontwikkeld naarmate de groei van het bedrijf doorzette en er veel nieuwe collega’s bij zijn gekomen in de afgelopen 14 jaar. Waarom zijn bepaalde aspecten nu beter binnen het bedrijf en welke aspecten zijn we vergeten mee te nemen uit de begintijd van Xelvin? Wat ik echt gaaf vond om te zien en horen, is dat iedereen zich sterk verbonden voelt met het bedrijf en er alles aan doet om de normen en waarden van Xelvin en de werksfeer onderling op kantoor positief te beïnvloeden. Zelf heb je een grote rol als het gaat om de in stand houding en vorming van de bedrijfscultuur!

Naast de bedrijfscultuur is het ook een mooie tijd om eens te kijken naar waar we commercieel als team nu staan en wat er moet gebeuren om de gestelde doelen te halen. Dit is iets waar we als team natuurlijk altijd mee bezig zijn maar de zomer is perfect om de strategie te verhelderen, verklaren of aan te passen waar nodig. Zodat we na de zomer de verwachte groei van de vacatures bij onze klanten goed kunnen invullen en direct de juiste vrouw of man kunnen voorstellen.

Ten derde merk ik dat als er minder collega’s aanwezig zijn in verband met vakanties de gesprekken diepgaander worden. Zowel werkinhoudelijk als op persoonlijk gebied. De compacte setting lijkt een veiligere omgeving te bieden waarin we meer van onszelf laten zien of eens goed kunnen inzoomen op een gemiste kans tijdens een procedure bij een prospect.

Alles bij elkaar zou je kunnen stellen dat er sprake is van komkommertijd in de zomer en er minder resultaat wordt geboekt. Ik denk echter dat het een mooi moment is voor strategiebepaling, zelfreflectie en verbinding. Misschien dus wel de belangrijkste en meest waardevolle tijd van het jaar!

Ik kom ook graag te weten wie jij bent en wat jou typeert binnen het bedrijf waar je voor werkt en ik nodig je dus uit om wat van je te laten horen via een bericht of reactie op deze blog! Beter nog, kom gezellig langs bij ons kantoor aan de Aarhusweg 2-1 in Groningen voor een bakje verse koffie! Wij ontvangen je volgens de Covid-19 richtlijnen; zo bewaren wij de juiste afstand, staat er een desinfectiepaal bij de ingang en schudden wij geen handen.

Tot snel!