Terug
  • Blog
  • 09 november 2020

The Blue Monday Blogs: Onderhandeling

De maandag. Voor sommigen een dag om bij te komen van het weekend. Een dag om weer in het ritme te komen van de werkweek die komen gaat. De één heeft er maar vijf minuten last van en grijpt de volle agenda direct aan om het vertier, de alcohol of de rust van het weekend weer achter zich te laten. Ook heb je de mensen die zich voelen alsof ze zich tijdens een militaire oefening naar het einde van de dag moeten tijgeren, op de buik door de modder terwijl er met scherp geschoten wordt en de kogels om de oren vliegen.

Persoonlijk heb ik er niet lang last van en staat deze maandag weer in het teken van een Blue Monday Blog! In deze wekelijkse bijdrage geef ik je een persoonlijk inkijkje in mijn leven en krijg je een beter beeld van het werk als Managing Consultant bij Xelvin.

Zit maandag niet bij de pakken neer. Hoofd omhoog en start met lezen!

De onderhandeling

Gedurende de week ben ik druk met het vinden van de juiste kandidaten of probeer ik in contact te komen met een wensklant. Als ik dan na een lang traject hoor dat degene die ik heb geworven in aanmerking komt voor de openstaande vacature dan is dat natuurlijk helemaal te gek en een beloning voor het harde werk. Op dat moment begint de volgende fase van het traject, het concreet maken en samenbrengen van de verschillende belangen. Soms zijn de voorwaarden van de detachering vooraf al bekend en kunnen de contracten direct getekend worden. Ook komt het voor dat de onderhandeling begint en het werk zeker nog niet gedaan is. 

Deze onderhandeling met de klant en de kandidaat is voor mij één van de leuke aspecten van het werk. Er moeten verschillende belangen bij elkaar gebracht worden op het gebied van salaris, secundaire voorwaarden en toekomst perspectief. Om ervoor te zorgen dat de kandidaat daadwerkelijk kan starten is het mijn taak als intermediair om de belangen van alle partijen te wegen en zo dicht mogelijk op elkaar aan te laten sluiten.

De kandidaat heeft een bepaald salarisniveau in zijn hoofd waarvoor hij de overstap wil maken, de klant heeft een specifiek budget om het team uit te breiden en ik heb duidelijke doelen voor Xelvin. Ik moet dus duidelijk zijn over wat mijn werk inhoudt en de uitgebreide service die ik lever op het moment dat iemand via Xelvin aan de slag gaat. De klant is niet altijd op de hoogte van wat het betekend om de juiste mensen te vinden, te rekruteren en vervolgens te begeleiden. Dit kan verwarring veroorzaken over het gestelde tarief.

Als de salariswens vanuit de kandidaat te hoog is neem ik hem of haar mee in de overige voordelen van het overstappen naar de klant. Dit gebeurd ook andersom, dat een opdrachtgever een kandidaat te laag ingeschaald. Het luisteren naar de verschillende argumenten en vervolgens de partijen bij elkaar brengen is een mooi sluitspel en belangrijk in dit werk. Zeker bij een eerste traject wil je samen een basis leggen voor de komende jaren. Hoe kan ik mijn dienstverlening beter afstemmen op de klant en kunnen we een samenwerking aangaan waar we beiden voordeel uit halen.

Hoe je het ook bekijkt, de onderhandeling geeft altijd een spanning. Het gesprek zelf maar vooral het moment dat je wacht op een uiteindelijk akkoord vanuit de klant en de nieuwe Xelvin collega. Heeft de onderhandeling geleid tot een overeenkomst waar iedereen blij mee kan zijn? Als dan het hoge woord eruit is geeft niets meer voldoening dan de bel te luiden en te proosten op weer een succes voor de klant, kandidaat en Xelvin!

Veel succes en vooral veel plezier met de onderhandeling!

Tot volgende week!