Terug
  • Praktijkverhalen
  • 17 mei 2021

“Wij willen de beste technische detacheerder in de Nederlandse superjachtbouw zijn”

“Wij willen de beste technische detacheerder in de Nederlandse Superjachtbouw zijn”. Een stevige ambitie die Marck de Bont met volle overtuiging overbrengt. Een stevige ambitie die vraagt om een verdieping. 

‘De beste zijn’ is een relatief begrip. Wat is dat voor jou?

“Dat is een goede vraag waar we in eerste instantie onze hersens aardig over gebroken hebben. Samen met mijn collega’s bedachten we de mooiste kenmerken waar we zelf een goed beeld bij hebben. Dan heb je het natuurlijk snel over marktaandeel in combinatie met klanttevredenheid. Dit kan je baseren op externe informatie, van bijvoorbeeld de brancheorganisatie Netherlands Maritime Technology. Maar dit zegt ook niet alles. Toen viel bij ons een kwartje. Of je de beste bent bepaal je niet zelf. De beste ben je in het beeld van een ander. Vandaar dat ik afspraken heb ingepland met onze grootste klanten om hier met hen over van gedachten te wisselen.”

Wat was voor jou het belangrijkste uitgangspunt in deze gesprekken?

“Ik vind het belangrijk om in de huid te kruipen van onze klanten. Zij zijn de markt, dus zij weten wat er speelt. De wereld van superjachten is een ‘ons-kent-ons wereld’, waar de bedrijven goed geïnformeerd zijn. De input die ik van mijn klanten krijg geeft mij dan een beter beeld van de markt, waar wij onze eigen richting in kunnen kiezen.”

Je praat over superjachten, maar wat zijn in jouw beeld eigenlijk superjachten?

“Wij houden de stelregel aan dat alle jachten vanaf een lengte van 30 meter superjachten zijn. Dit kan in Nederland oplopen tot 160 meter, waarbij de grenzen steeds verder opgerekt worden. Uitgangspunt is dat alles in een superjacht is afgestemd op de wensen van de klant. Een superjacht is alleen bereikbaar voor de rijksten ter wereld. State of the art technologie, innovatief en kwalitatief hoogwaardig. Over smaak valt te twisten, aan de kwaliteit is niks af te doen. En dan staat de Nederlandse jachtbouw internationaal erg hoog aangeschreven. We hebben van oudsher veel maritieme kennis en met de Noordzee een ruwe zee voor de deur die het ideaal maakt om jachten goed te testen. Doorstaan ze dat, dan komt het over het algemeen wel goed.”

Je begint helemaal te glunderen als je het over deze wereld hebt. Dat is ook iets kenmerkends van deze sector he?!

“Absoluut. Het is een kleine wereld waar Nederland een grote rol in speelt en waar mensen werken met trots en passie. Dat moet je ook echt hebben om succesvol te zijn.”

Wat gaven de klanten terug over de huidige markt voor superjachten?

“We zien een trend dat superjachten steeds groter en exclusiever worden. Dit heeft tot gevolg dat werven moeten investeren in hun productielocaties om aan deze vraag te voldoen. Het aantal jachten dat geproduceerd wordt in Nederland neemt al een aantal jaren iets af, de totale omzet daarentegen niet. Daarnaast is er ook steeds meer aandacht voor duurzaamheid. Dit gaat over de materialen die gebruikt worden, maar ook het gebruik van bijvoorbeeld hybride aandrijfsystemen.

Over het algemeen is er stabiliteit in de markt, veel van onze klanten hebben een gezonde orderportefeuille. De doorlooptijd van een superjacht is al gauw een paar jaar. Dat maakt ook dat het altijd wel een grillige markt zal blijven.”

Wat zijn thema’s die bij de grote partijen spelen?

“Dan begin ik met een thema dicht bij huis: een tekort aan technici. Het vakmanschap is een grote onderscheidende factor. Het wordt echter ook steeds moeilijker om dit vakmanschap in eigen land te vinden. Mijns inziens mogen we dan ook wel meer open staan voor anders opgeleiden. De sector is innovatief binnen zijn eigen vakgebied, het is echter ook één welke op sommige vlakken nog wat conservatief opereert. Wat mij betreft mogen we ons daar breder in oriënteren. Andere zienswijzen brengen creatieve oplossingen. Je ziet wel dat partijen veel investeren in opleidingen om zoveel mogelijk ook bij te dragen aan de oplossing. 

Daarnaast zie ik dat er steeds meer krachten worden gebundeld en er wordt samengewerkt. Werven, interieurbouwers en ingenieursbureaus slaan de handen ineen, werken samen en wisselen personeel uit. Het feit dat de markt landelijk verspreid is, maakt dit soms nog wat uitdagend. Maar zo groot is Nederland nou ook weer niet”, klinkt het met een glimlach.

Terug naar de beste zijn. Wat gaven klanten jou terug? Wanneer ben jij voor hen de beste detacheerder?

“Hier heb ik een aantal zaken meerdere keren terug gehoord. Over het algemeen kan je het terugvoeren naar 2 onderwerpen: consultancy en kwaliteit. De klant vindt de relatie met zijn contactpersoon belangrijk, de alom bekende ‘klik’. Zij moeten het vertrouwen hebben dat iemand weet waar hij/zij het over heeft en een actief netwerk heeft in de jachtbouw. De kwaliteit die er van de schepen wordt gevraagd is terug te vertalen naar de specialisten welke dit moeten realiseren. Onze klanten vinden het belangrijk dat kandidaten goed voorbereid zijn op een sollicitatiegesprek. Tijdens de detachering zien zij ons graag samen optrekken, aangesloten blijven, samen investeren. Kortom: Iemand die toegevoegde waarde levert.”

En je hebt vast gevraagd hoe klanten vinden dat jullie dat op dit moment doen…

“Uiteraard’, glimlacht Marck. “En ik kreeg een mooi beeld terug, dat is natuurlijk super fijn. Over het algemeen worden wij positief beoordeeld. Ons vakmanschap wordt herkend en het contact wordt als prettig ervaren. Ze ervaren ons als een ambassadeur van hun organisatie binnen de markt. Open, eerlijk en transparant. Maar ik was stiekem ook blij om te horen dat er verbeterpunten zijn. Zo is het doorontwikkelen van een medewerker een gezamenlijke verantwoordelijkheid van ons, onze klanten en uiteraard de medewerker zelf. In de waan van de dag kan dit er nog wel eens bij inschieten, dus daar moeten we met zijn allen scherp op zijn.”

Een positief beeld én punten ter verbetering, daar kan je wat mee!

“Absoluut. En dat is ook altijd de relatie die we nastreven met iedereen met wie we samenwerken. We willen samen impact maken. Daar zijn we allemaal even belangrijk in. Als je elkaar daarin waardeert én kritisch bent, dan word je beter. Als we dat weten vast te houden, dan ben ik ervan overtuigd dat wij de beste Nederlandse detacheerder zijn in de luxe jachtbouw. Daar gaan we voor!”