Terug
  • Nieuws
  • 30 juni 2021

Werken als recruiter bij Xelvin: wendbaar zijn in een arbeidsmarkt vol beweging

De afgelopen maanden trainde Ellen van Dieren een deel van de Xelvin recruiters en consultants. De arbeidsmarkt is volop in beweging. Hoe zorg je dat je wendbaar blijft en meebeweegt? Die vraag stond centraal. Maar wat vindt Ellen eigenlijk van Xelvin en onze recruiters? Wat is haar visie op die veranderende markt? We verklappen alvast: voor alle betrokken partijen is online vindbaarheid een belangrijk thema!

Waarom deze leergang?

Ellen: “Binnen Xelvin is er veel aandacht voor de ontwikkeling van medewerkers. (Link ander artikel) In aanvulling daarop heb ik samen met Janine van HR een in-house recruitment leergang ontwikkeld. Heel tof! Als consultant/recruiter heb je zoveel rollen. Het is echt een vak, niet iets dat je er even bij pakt.”

Technici staan centraal

Het centraal stellen van de kandidaat, de sollicitant, is in dit vak heel belangrijk vertelt Ellen. Tijdens de training is daarom volop aandacht besteed aan de customer journey (klantreis) en het schetsen van een persona, een fictieve persoon die de doelgroep verbeeldt. Ellen: “Het is zo belangrijk dat je jouw doelgroep kent. Zorg dat je weet waar je technici kunt vinden, wat ze interesseert en waar zij behoefte aan hebben. Als je een vacature tekst of mail schrijft, of iets op social media plaatst, hoe doe je dat nou doelgroepgericht? Daar zijn we mee bezig geweest.”

Het verhaal van Xelvin

Xelvin biedt technici meer dan bemiddeling naar een nieuwe baan. Een advies voor de lange termijn, een carrièrepad en misschien wel een opleiding. Recruiters bij Xelvin zijn experts die je een stap verder willen helpen. Het zijn mensen die de arbeidsmarkt op hun duimpje kennen en sollicitanten en bedrijven daarin meenemen.

Een prachtig verhaal. Maar hoe breng je dat verhaal als recruiter nou over de bühne: online zichtbaarheid voor bedrijven, recruiters én werkzoekenden

Ellen: “Online zichtbaarheid is een heel belangrijk thema dat voor een groot deel antwoord geeft op bovenstaande vraag. Juist bij schaarste biedt online zichtbaarheid kansen.

Als bedrijf moet je steeds aantrekkelijker worden voor werknemers. Waarom zou iemand zijn baan opzeggen en bij jou komen werken? Het gaat om employer branding en het etaleren van goed werkgeverschap. Ook voor recruiters is online zichtbaarheid belangrijk. In hun zoektocht naar een nieuwe job of collega moeten mensen jou weten te vinden. Je wilt bedrijven en sollicitanten verbinden.”

Maar eigenlijk is online vindbaarheid belangrijk voor iedereen die iets wil op de arbeidsmarkt vult Ellen aan. Ook voor sollicitanten. Laat jezelf zien op LinkedIn en zorg dat je op social media representatief overkomt. Met een goed profiel hoeft je in bepaalde branches niet zelf te solliciteren maar benaderen recruiters jou. Ellen: “Er zijn veel meer aspecten van recruitment die aandacht verdienen en dat hebben we ook gedaan tijdens de trainingen. Maar online zichtbaarheid is en blijft misschien wel het belangrijkste.”

Werken als recruiter of consultant bij Xelvin

Ellen: “Ik heb Xelvin leren kennen als een heel prettige organisatie met een goede en open sfeer. Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg, lekker resultaatgericht en praktisch. Dat zag je ook terug tijdens de training. Wat kan ik morgen met de info die jij me geeft? Wat heeft mijn klant of mijn sollicitant eraan? Door corona bestond de training uit veel online sessies. Gelukkig konden we recent wel een dag fysiek bij elkaar zijn. Een hele fijne afsluiting, heerlijk om elkaar te ontmoeten! Bij Xelvin werken mensen die zin hebben om te leren en zichzelf willen ontwikkelen, dat geeft mij energie. Mensen stappen zien zetten en zien groeien. Dat is echt heel tof.”

Wil jij aan de slag als consultant of recruiter bij Xelvin? Check dan deze vacatures!