Brenden en Koos zijn positief verrast

Bij Xelvin werken we al jaren met internationals. Dat wil zeggen: mensen die naar een ander land emigreren om te wonen en werken. Bij onze klant Xella zijn o.a. Brenden en Koos uit Zuid-Afrika Allround Technische Dienst monteur. Dit is een behoorlijke stap om te zetten. We vroegen hen naar hun ervaring!

Hoe zijn jullie in contact gekomen met Xelvin?

‘’Dat ging eigenlijk heel makkelijk!’’, zegt Koos. “Mijn aandacht werd gewekt door een advertentie over werken in Nederland in de techniek. Ik was zo geïnteresseerd dat ik besloot te solliciteren. Al vrij snel werd ik gebeld door Rubin (Rubin Dellink – Xelvin) met de vraag of we elkaar digitaal konden spreken. Vanaf dat moment verliep het contact heel makkelijk en snel!”

Brenden: “Ik sluit me daar helemaal bij aan! Ook hebben we nog gesproken met Zen (Zen Verheij – Xelvin). Hij regelde onze eerste sollicatie. Koos en ik vonden dit erg spannend. Dit was ons eerste sollicitatiegesprek met een Nederlands bedrijf.” Koos vult aan: “In Zuid-Afrika wordt veel geadverteerd over werken en wonen in het buitenland. Helaas zitten er vaak addertjes onder het gras. We waren dus best sceptisch in het begin.”

“Gelukkig heeft Xelvin ons positief verrast”, zegt Brenden met een grote glimlach. “Toen we het gesprek aangingen, voelde het meteen goed! We merkten al gauw dat ze echt het beste met ons voor hadden. Na het gesprek hebben we contact gezocht met andere Internationals die vanuit Zuid-Afrika naar Nederland zijn gekomen via Xelvin. Zij waren stuk voor stuk enthousiast over Xelvin. Dit was voor ons doorslaggevend om er 100% voor te gaan.”

Hoe ging het sollicitatiegesprek?

Koos: “Ook dat ging heel snel eigenlijk. Na de individuele gesprekken met Rubin en Zen hebben we ons samen met hun voorbereid op de sollicatie. Bij dit desbetreffende bedrijf hebben we twee gesprekken gevoerd. Brenden en ik hadden er best veel vertrouwen in. Helaas ging het op het laatste moment niet door.” Brenden: Ik was toen aardig teleurgesteld. Gelukkig belde Zen op het juiste moment en vertelde dat als we er echt voor willen gaan, zij er alles aan gaan doen. Zo voelde het ook.”

Koos: “Twee dagen later werden we gebeld door Rubin. Hij gaf aan dat er een kans was ontstaan bij zijn collega Guy. Deze kans lieten we niet schieten en pakten we met beide handen aan! We hadden dan ook vrij vlot een online gesprek met Guy. Vervolgens was het tijd om onze potentiële werkgever te ontmoeten. Hij stelde vragen over onze Nederlandse taalvaardigheid tot aan ons opleidingsniveau. Dit vond ik geen enkel probleem. Zo kon ik namelijk laten zien dat ik niet voor niets gestudeerd heb.”

Hoe ziet studeren in Zuid-Afrika eruit?

“Dat werkt anders dan in Nederland.”, zegt Brenden. “In Zuid-Afrika kies je eigenlijk op de middelbare school al een bepaalde richting, zo zat ik op een Technical High School. Daar volg je colleges en loop je stage, eigenlijk net zo lang totdat je alles goed in de vingers hebt. Koos: “Ja meestal is stage één of twee jaar, mits je de stof goed beheerst. Anders duurt je stage langer, totdat je de stof wel in de vingers hebt. Na je stage moet je vervolgens een examen doen. Hierbij moet je 10 opdrachten uitvoeren. Een voorbeeld is een hydraulisch systeem bouwen. Wanneer je 8 opdrachten binnen de tijd goed uitvoerd, ontvang je een certificaat. Hiermee laat je zien dat je als Allround Technisch monteur aan de slag kan.” Brenden vult aan: “Als we zijn afgestudeerd kunnen we ook meteen aan het werk, omdat we door stage al minimaal twee jaar werkervaring hebben opgedaan. Daarnaast worden we heel breed opgeleid; zo kunnen we elektrische- en mechanische werkzaamheden uitvoeren.”

Koos: “Aan mijn baas van Xella heb ik gevraagd hoe hij dit ervaart t.o.v. de sollicitanten die hij zelf op gesprek krijgt. Hij gaf aan dat het verschil er vooral in zit dat wij echt breed opgeleid zijn. Wij doen welding, build up, repair, maintenance etc. Normaal gesproken moet hij daar diverse personen voor aannemen. Wij beschikken al over de vaardigheden om dat zelf te doen.”

Brenden: “Koos en ik zijn ook hele andere werkomstandigheden gewend. Bij mijn vorige baan in Zuid-Afrika maakte ik 200 overuren. Klaagde ik daarover? Zeker niet. Je moest al blij zijn dat je werk had. Wat ik erg miste was thuis tijd doorbrengen, samen met mijn vrouw. Bij mijn huidige baan bij Xella kan dat gewoon. Er is een goede balans tussen werk en privé.” Koos: “Brenden en ik werken allebei in 5-ploegen, en dat doen we met veel plezier”, zegt Koos enthousiast. We zijn heel blij met deze kans.”

Wat maakt jullie werk dan zo leuk?

Als kind speelde ik heel graag met Lego. Tegenwoordig werk ik met apparatuur dat mij aan mijn ‘Lego-tijd’ doet denken, alleen is de huidige Lego wat geavanceerder”, lacht Koos. Brenden: “Met name de afwisseling in mijn werk vind ik erg leuk. Ik mag zoveel verschillende dingen doen, elke dag is weer een verassing!”

Wat vindt jullie familie van deze stap?

Brenden: “Onze families steunen ons enorm! Ze begrijpen dat we ergens anders een betere toekomst hebben en juichen dat alleen maar toe.” Mijn familie zei: “Ga naar Nederland, dat is een mooie kans voor je!”, geeft Koos aan. “Brenden en ik trekken ons dan ook niet veel aan van de hoge kosten tegenwoordig. We zijn veilig, we hebben werk en iedereen is zo aardig!” Brenden: “Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik wil hier nooit meer weg! En om het nog mooier te maken: mijn broer komt aan het eind van dit jaar ook naar Nederland om te wonen en werken. Dit heeft hij samen met Guy en Jeroen van Xelvin geregeld, hoe tof!”

Hoe is jullie contact met Xelvin, nu jullie eenmaal werkzaam zijn?

Koos: “Goed! Iedereen doet zo zijn best, dat is echt heel fijn. Onze contactpersonen zijn altijd bereikbaar. Zij zijn dan ook echt de reden dat we dit aandurfden en ervoor zijn gegaan. Ze gaven vanaf het begin aan oprecht om ons te geven. En dat blijkt.” Brenden: “Zeker in het begin hadden we veel contact, dan belden ze even of kregen we een appje met vragen als: Ben je blij met je huis? Hoe gaat het met je? Ze tonen oprecht interesse in je. Ze hielpen ons met alles, financiele zaken, huisvesting etc. Alles wat ze in hun mars hadden, deden ze!” Koos: “Bij vragen kunnen we nog steeds bij hun terecht, dat is erg fijn. We raden het absoluut iedereen aan!”

Wil je meer informatie?

Deel dit artikel