Terug
  • Praktijkverhalen
  • 23 juli 2020

Leren en verbeteren na elke sollicitatieprocedure

Ze komen afspraken na’ of ‘helaas geen baan voor mij gevonden’. Het administratiesysteem van Xelvin staat vol beoordelingen van sollicitanten. Ze beantwoorden vragen als: Heeft Xelvin voldoende aandacht besteed aan jouw drijfveren en ambities? Wat moeten wij anders doen om een 9 of 10 te krijgen? De juiste baan vinden is onze corebusiness en we kiezen daarin voor een zorgvuldige aanpak. Met de feedback van onze sollicitanten verbeteren we onze dienstverlening. Recruiter Daniëlle vertelt er meer over.

*De titels van onderstaande koppen zijn door kandidaten ingevoerd in ons klanttevredenheidssysteem.

“Topclub”*

Elke organisatie streeft naar een hoge klanttevredenheid. Bij Xelvin is dat niet anders. Onze technici zijn heel belangrijk voor ons. Ze krijgen een contract bij Xelvin en zijn echt onderdeel van de club. Een nieuwe collega aannemen doen we niet zomaar. Daarom kiezen we voor een zorgvuldige sollicitatieprocedure en vragen we al onze sollicitanten na afloop hoe ze het traject ervaren hebben. Daniëlle: “Het is heel interessant om die terugkoppeling te krijgen. Soms even slikken als er verbeterpunten naar voren komen, maar je weet in elk geval wel waar je extra op kunt focussen. Gelukkig zijn de reacties over het algemeen heel positief!”

“Ze komen afspraken na”

Duidelijkheid en eerlijkheid zijn speerpunten bij Xelvin. Als we iets zeggen dan doen we dat ook. Sollicitanten waarderen dat. Daniëlle: “Mijn functie is heel hectisch. Ik spreek zoveel mensen en houdt veel balletjes in de lucht. Het blijft een uitdaging om het proces gestructureerd te houden. Het nakomen van afspraken is een must bij ons. Daarbij is het essentieel om eerlijk te zijn, want soms heb je een sollicitant gewoon niets te bieden. We maken het niet mooier dan het is.”

“Duidelijk en transparant in contact”

Bij Xelvin managen we daarom tijdens een eerste gesprek eerlijk de verwachtingen. Als wij denken dat de kans op een baan klein is dan zeggen we dat ook. We houden mensen niet aan het lijntje. Die duidelijkheid is prettig voor sollicitanten. Daniëlle: “Als team hebben we elke ochtend een overleg waarin we een samenvatting geven van de gevoerde intakegesprekken. Zo kunnen we snel terugkoppeling geven. We vertellen onze sollicitanten altijd bij welke bedrijven we mogelijkheden voor ze zien. En wanneer wij van een opdrachtgever negatieve terugkoppeling krijgen na een sollicitatiegesprek, geven we eerlijk en uitgebreid feedback.”

Op dit moment zien we bij Xelvin nog steeds een groot tekort aan goed opgeleide technici. Daniëlle en haar collega’s zijn dan ook doorlopend op zoek naar mensen. Voor projectleiders op elektrotechnisch en werktuigbouwkundig vlak, engineers, calculatoren, ontwerpers en werkvoorbereiders hebben ze bijna altijd een mooie baan in de aanbieding. “Als de engineer die ik spreek niet perfect bij bedrijf A past, dan zijn er bij bedrijf B en C wel mogelijkheden. We kijken naar iemands profiel en wensen en vervolgens naar welke vacatures daarbij passen.”

“Goed en leuk gesprek gehad”

Wat past er bij jou en waar ben je naar op zoek? Een grote of juist wat kleinere organisatie, commercieel of juist wat minder? Hoe zie jij de omgang met je collega’s voor je? Wat voor bedrijfscultuur past bij jou? Waar word jij gelukkig van? Een kennismakingsgesprek bij Xelvin Installatietechniek duurt al gauw anderhalf uur. “De tijd vliegt voorbij en het is heel informeel en gemoedelijk krijgen we vaak terug”.

Daniëlle: “Een eerste gesprek is vrijblijvend. Soms zit iemand prima op zijn plek, maar wil hij of zij toch eens oriënteren op een volgende carrièrestap. De gesprekken zijn laagdrempelig en persoonlijk. Ik vertel altijd iets over mijn eigen werkverleden en dat ik graag speel in theatervoorstellingen. Mijn collega Frank is gek op voetbal en hij is niet de enige. Zo’n gedeelde hobby kan een ontspannen aftrap zijn. Als een sollicitant erg nerveus is houden we daar rekening mee en nemen we extra de tijd. Bij introverte mensen moet ik soms hard werken om informatie naar boven te krijgen. Met open vragen komt het meestal wel op gang. We proberen altijd aan te voelen waar een sollicitant behoefte aan heeft. We willen de persoon achter het cv leren kennen.”

“Ze hebben geen baan voor me gevonden”

Op basis van alle info die tijdens een sollicitatiegesprek naar boven komt maken de consultants en recruiters van Xelvin een inschatting. Past deze persoon op de plek die wij in gedachten hebben? Soms is dat niet het geval en hebben we geen nieuwe baan in de aanbieding. Daniëlle: “Het is altijd een samenspel van kennis, werkervaring en persoonlijkheid. Welke aspecten van je werk vind je leuk en wil je behouden? Wat vind je minder leuk? Wil je bij een grote of kleine organisatie werken, of vind je een platte organisatiecultuur heel belangrijk? Soms past het maar soms ook niet. Ik vind het nog steeds superleuk om zoveel verschillende mensen te spreken en een groot deel van hen blij te maken met een passende nieuwe baan. Ik hoop dat het feit dat sollicitanten ons kunnen beoordelen laat zien hoe serieus we ons werk nemen. Onze technici en onze sollicitanten staan centraal en we doen ons uiterste best om ze optimaal van dienst te zijn!”