Leren en verbeteren na elke sollicitatieprocedure

‘Ze komen afspraken na’ of ‘helaas geen baan voor mij gevonden’. Het administratiesysteem van Xelvin staat vol beoordelingen van sollicitanten. Ze beantwoorden vragen als: Heeft Xelvin voldoende aandacht besteed aan jouw drijfveren en ambities? Wat moeten wij anders doen om een 9 of 10 te krijgen? De juiste baan vinden is onze corebusiness en we kiezen daarin voor een zorgvuldige aanpak. Met de feedback van onze sollicitanten verbeteren we onze dienstverlening.

*De titels van onderstaande koppen zijn door kandidaten ingevoerd in ons klanttevredenheidssysteem.*

“Topclub”

Elke organisatie streeft naar een hoge klanttevredenheid. Bij Xelvin is dat niet anders. Onze technici zijn heel belangrijk voor ons. Ze krijgen een contract bij Xelvin en zijn echt onderdeel van de club. Een nieuwe collega aannemen doen we niet zomaar. Daarom kiezen we voor een zorgvuldige sollicitatieprocedure en vragen we al onze sollicitanten na afloop hoe ze het traject ervaren hebben. We vinden het heel interessant om die terugkoppeling te krijgen. Soms is het even slikken als er verbeterpunten naar voren komen, maar zo weten we in elk geval wel waar we ons extra op kunnen focussen. Gelukkig zijn de reacties over het algemeen heel positief!

“Ze komen afspraken na”

Duidelijkheid en eerlijkheid zijn speerpunten bij Xelvin. Als we iets zeggen dan doen we dat ook. Sollicitanten waarderen dat. Bij Xelvin is het nakomen van afspraken een must. Hierbij vinden wij het essentieel om eerlijk te zijn. Soms hebben we de sollicitant gewoon niets te bieden. We maken het niet mooier dan het is.

“Duidelijk en transparant in contact”

Bij Xelvin managen we daarom tijdens een eerste gesprek eerlijk de verwachtingen. Als wij denken dat de kans op een baan klein is dan zeggen we dat ook. We houden mensen niet aan het lijntje. Die duidelijkheid is prettig voor sollicitanten.

Door teams worden er regelmatig overleggen gepleegd waarin een samenvatting wordt gegeven van de gevoerde intakegesprekken. Op die manier kan er snel terugkoppeling worden gegeven. Vervolgens wordt er aan de sollicitanten verteld bij welke bedrijven we mogelijkheden zien. Wanneer we van een opdrachtgever negatieve terugkoppeling krijgen na een sollicitatiegesprek, geven we eerlijk en uitgebreid feedback aan de sollicitant.

Op dit moment zien we bij Xelvin nog steeds een groot tekort aan goed opgeleide technici. We zijn dan ook doorlopend op zoek naar mensen. Voor projectleiders op elektrotechnisch en werktuigbouwkundig vlak, engineers, calculatoren, ontwerpers en werkvoorbereiders hebben we bijna altijd een mooie baan in de aanbieding. Als de engineer die we spreken niet perfect bij bedrijf A past, dan zijn er bij bedrijf B en C wel mogelijkheden. We kijken naar iemands profiel en wensen en vervolgens naar welke vacatures daarbij passen.

“Goed en leuk gesprek gehad”

Wat past er bij jou en waar ben je naar op zoek? Een grote of juist wat kleinere organisatie, commercieel of juist wat minder? Hoe zie jij de omgang met je collega’s voor je? Wat voor bedrijfscultuur past bij jou? Waar word jij gelukkig van? Een kennismakingsgesprek duurt gemiddeld bij Xelvin al gauw anderhalf uur. De tijd vliegt voorbij en het is heel informeel en gemoedelijk krijgen we vaak terug.

Een eerste gesprek is vrijblijvend. Soms zit iemand prima op zijn plek, maar wil hij of zij toch eens oriënteren op een volgende carrièrestap. De gesprekken zijn laagdrempelig en persoonlijk. De meeste consultants en recruiters van Xelvin vertellen dan ook iets persoonlijks, bijvoorbeeld iets over zijn/haar hobby. Als een sollicitant erg nerveus is houden we daar rekening mee en nemen we extra de tijd. Met open vragen komt het meestal wel op gang. We proberen altijd aan te voelen waar een sollicitant behoefte aan heeft. We willen de persoon achter het cv leren kennen.

“Ze hebben geen baan voor me gevonden”

Op basis van alle info die tijdens een sollicitatiegesprek naar boven komt maken de consultants en recruiters van Xelvin een inschatting. Past deze persoon op de plek die wij in gedachten hebben? Soms is dat niet het geval en hebben we geen nieuwe baan in de aanbieding. Het is altijd een samenspel van kennis, werkervaring en persoonlijkheid. Welke aspecten van je werk vind je leuk en wil je behouden? Wat vind je minder leuk? Wil je bij een grote of kleine organisatie werken, of vind je een platte organisatiecultuur heel belangrijk? Soms past het maar soms ook niet. Wij hopen dat het feit dat sollicitanten ons kunnen beoordelen laat zien hoe serieus we ons werk nemen. Onze technici en onze sollicitanten staan centraal en we doen ons uiterste best om ze optimaal van dienst te zijn!

Deel dit artikel