Terug
  • Praktijkverhalen
  • 17 augustus 2020

Manager assistent mechatronica bij attractiepark Walibi

Van werken in een onderzeeboot bij Defensie, naar een nieuwe (acht)baan bij een pretpark. Dan heb je pas mooie verhalen op een verjaardag. Het verhaal van onze collega Mario wilden we jullie daarom niet onthouden. Hij is Assistent Manager Mechatronica bij ,jawel, attractiepark Walibi! Weten wat zijn rol precies inhoudt en waarom hij de overstap maakte? Lees vooral verder!

Een interessante overstap

Ja, we horen je al denken. Van Defensie naar werken bij een pretpark? Mario vertelt: “Ik was op zoek naar meer uitdaging. In mijn vorige baan was het één machinekamer waar ik de leiding over had. Dat bleef bij die ene machinekamer. De onderzeeboot was al een stuk diverser, maar het bleef bij die onderzeeboot. Ik was op zoek naar een uitdaging met nog meer diversiteit. De elektro én de mechatronica, van achtbanen tot aan kinderattracties, een heel park.” Bingo. Die vacature kwam bij Mario terecht via Xelvin.

De vacaturetekst van Marco las lekker weg en hoewel Mario dacht ‘daar heb je weer zo’n recruiter’, kon hij de vacature niet uit zijn hoofd zetten. “Hoe laat ik Walibi en Xelvin weten dat ik dit echt interessant vind?!” Die klus was snel geklaard en vanaf dat moment ging het sneller dan alle treinen in Walibi. “Nu zit ik hier. Superblij met mijn nieuwe baan. Het lijkt allemaal te goed!”

‘Papa, maak jij de attracties of zorg jij voor de attracties?’

Maar wat houdt Mario zijn functie precies in? Dat vroeg zijn dochter zich ook af. Mario wist dat heel handig uit te leggen. “Papa zorgt ervoor dat handige mensen de attracties maken.” Dus geen suikerspinnen en ritjes in de attracties voor de medewerkers van Walibi. De winterperiode staat in het teken van groot onderhoud, keuringen en het park klaarmaken voor het hoogseizoen. Zeker vijftig medewerkers zijn hierbij betrokken. Attracties worden opnieuw geverfd en alle treinen worden geïnspecteerd en uit elkaar gehaald in de werkplaats. Mario stuurt de monteurs en werkvoorbereiders van de technische dienst aan en zorgt ervoor dat alles tot in de puntjes geregeld is en de deadlines gehaald worden.

“Mijn monteurs kunnen me vertrouwen en ik probeer op alles wat ik hoor zo snel mogelijk te acteren. Letterlijk zo snel mogelijk. Ik heb een heuse ‘Walibi-scooter’ waarmee ik in een mum van tijd aan de andere kant van het park kan zijn.” In het seizoen als het park open is, draaien de monteurs ploegendiensten. De ochtenddienst begint om 6.00 uur met de opstart van alle attracties. Zodra de attractie door hen wordt vrijgegeven, mogen de operators de attractie laten draaien voor gasten. Overdag worden er storingen gelopen. Soms kleine storingen die zo te verhelpen zijn en soms grotere storingen. Als het te groot is voor dat moment, wordt het door de avonddienst verder verholpen.

Een aanwinst voor Walibi

En ze zijn maar al te blij met Mario bij Walibi. Nicolien, Staff Manager HR, heeft alleen maar lovende woorden over hem. “Hij heeft echt een vliegende start gemaakt en daar heb ik veel respect voor. Hij is heel mensgericht en heel sociaal. In no-time wist hij de namen van al zijn collega’s hier en wist hij overal de weg. Mario pakt goed door en streeft naar hoge kwaliteit. Dat maakt hem betrouwbaar. De zoektocht naar een geschikte kandidaat op deze functie ging vrij vlot. We wilden namelijk graag snel schakelen en daarin was Xelvin de ideale partner. Het contact was goed en Marco, Managing Consultant bij Xelvin, was erg flexibel. Fijn dat we ook in de avond konden schakelen zodat Mario op korte termijn zou kunnen starten.” Mario: “Uiteindelijk kon ik mijn contract een paar dagen voor mijn verjaardag tekenen, dus was het dubbel feest”.

Een gezamenlijke passie voor het park

Een absolute match dus! Het is mooi om te zien hoe Mario binnen een korte tijd dezelfde cultuur ademt als de rest van zijn collega’s. Je merkt aan alles dat de medewerkers van Walibi er met z’n allen naar streven om de bezoekers een mooie dag te bezorgen en daar wordt hard voor gewerkt. Nicolien: “Het is supergaaf om zo dicht op het eindproduct te werken. We streven allemaal eenzelfde doel na. Die saamhorigheid voel je”. Mario: “ik heb me altijd geroepen gevoeld om wat voor mensen te betekenen. Vandaar mijn keuze voor Defensie destijds. Nu kan ik op een hele andere manier wat betekenen voor de mensen. We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat de attracties maximaal beschikbaar zijn tijdens het seizoen. Als er een storing is opgelost ben ik blij, maar als er helemaal geen storing is geweest ben ik nog blijer, want dat betekent dat het onderhoud goed is gedaan”.

Die medewerkers van Walibi maken vast elke dag wel een ritje in één van de attracties

Jij denkt het. Wij vroegen het. Nicolien: “Haha zeker niet! Ik probeer een aantal attracties vakkundig te vermijden. Ik ben niet zo’n fan van al dat gedraai. Toch proberen collega’s me regelmatig uit te dagen. Het tegenovergestelde geldt voor Mario. Hij vindt het prachtig. “Jullie weten waar ik ben straks in mijn pauzes”, zegt hij met een knipoog. Hij heeft niet voor niks in zijn eerste week uitgezocht hoe Merlin’s Magic Castle werkt. Wat draait er nu wel en wat niet? Het antwoord daarop? Geheim van de smit.