Sinds een zeven maanden werkt Martien Keijsers via Xelvin bij HulstFlier in Elburg. Dat bevalt hem erg goed. In zijn vrije tijd onderneemt Martien graag gezellige dingen met familie en vrienden en bezoekt hij de voetbalwedstrijden van zijn kleinzoon. ‘Daarnaast is muziek maken al sinds mijn vijftiende een grote passie van me. Om de week repeteer ik met de bluesband Mike Martin & the Bluesboys waar ik frontman en leadzanger ben. Ooit heb ik trompet gespeeld en gedrumd, maar zang blijkt toch mijn beste instrument te zijn.’ Begin 2020 viel de band uit elkaar, maar inmiddels wordt er met een aantal nieuwe leden stevig gerepeteerd. ‘We zijn bezig met het opbouwen van een repertoire. Covers, maar we gaan ook eigen werk maken. En lekker optreden als dat weer mag.’
Muziek bestaat voor een deel uit techniek. Zangtechniek, de technische beheersing van instrumenten en natuurlijk de techniek achter het versterken en opnemen van geluid. Maar, vertelt Martien, bluesmuziek gaat over gevoel en improvisatie en heeft daarmee ook een andere kant. ‘In bluesmuziek zit heel veel gevoel. Je merkt aan de keuze van nummers of de manier van zingen of je een goede of slechte bui hebt. Muziek is een uitlaatklep voor mij. Het haalt mij even uit het dagelijkse leven. 100% focussen en tegelijkertijd alles loslaten.’
Live spelen en het publiek entertainen geeft een extra dimensie vertelt Martien: ‘Het is superleuk om reactie te krijgen op wat je laat horen. Dat kan in een glimlach zijn of in een applaus. Een zaal blijven boeien geeft een kick of het nou 50 of 3000 mensen zijn. Optreden geeft energie en de bevestiging dat het goed is wat je aan het doen bent. Je kunt er je creativiteit in kwijt, muziek arrangeren en je eigen sound creëren.’
Een optreden valt of staat met goed geluid en licht. Maar ook bij opnames komt een heleboel techniek om de hoek kijken. Martien: ‘Hoe wil je dat geluid de zaal in gaat? En hoe moet jouw opname precies klinken? Als muzikant heb je daar natuurlijk inbreng in. Ik heb een studioband gehad en een CD/LP gemaakt, zeker dan is die focus erg belangrijk. Wanneer ben je tevreden, wanneer denk jij dat het goed is?’ Bij grote optredens wordt alle apparatuur geregeld en is een geluidstechnicus aanwezig. Bij kleine optredens verzorgt de band zelf het geluid. ‘Als zanger zorg ik voor een goede microfoon en een monitorset. Als gitarist of drummer heb je een instrument nodig en passende versterkers. De gemiddelde leeftijd in mijn band is een jaar of 55 en iedereen heeft geïnvesteerd in de nodige materialen. We kunnen putten uit een hele range apparatuur.’
De samenstelling van Martien zijn band bevestigd het beeld van bluesmuziek als genre voor oudere mannen. Toch leeft het genre en zijn er bij optredens altijd jonge mensen aanwezig vertelt hij: ‘Er zijn elk jaar talloze bluesfestivals door het hele land waar veel mensen op af komen. Wij spelen veel wat nieuwere nummers, bluesrock en links en rechts een ballad. Daar krijg je ook de jongere generatie zeker in mee. Er zijn ook nu fantastische muzikanten die de wereld aan nummers maken, maar het is geen genre waar nummer 1 hits mee gescoord worden. Zelf luister ik heel breed naar bluesartiesten. Natuurlijk ben ik liefhebber van een rasmuzikant als BB King, maar ook Eric Clapton , Joe Bonamassa, Walter Trout en Gary Moore vind ik geweldig goed.’
Terugkijkend op zijn muzikale carrière is Martien vooral trots op de mooie optredens die hij met Mike Martin & The Bluesboys heeft gegeven. Festivals voor groot publiek, live opnames voor Countdown Café van Radio Noord-Holland en optreden op het bekende festival Texel Blues. ‘We hebben hele leuke dingen gedaan. De lat ligt hoog bij mij, of het nou gaat om een tevreden opdrachtgever op mijn werk, of tevreden publiek bij een optreden. Op beide plekken wil ik optimaal presteren en het iedereen naar de zin maken. Op dit moment geniet ik van het repeteren, maar als de regels versoepelen ga ik heel graag weer het podium op. Ik zie jullie graag een keer in het publiek!’