Bij ons aan de onderhandelingstafel


- via deze website

Hand-853188_1280

Als Technisch Detacheerder hebben wij dagelijks de dankbare taak om mensen aan een nieuwe baan te helpen. Dat geeft elke keer weer veel voldoening, omdat we zo ons bescheiden steentje bijdragen aan een stuk zingeving. En daarnaast brengt een baan onze medewerkers natuurlijk de nodige inkomsten waardoor ze hun gezin of zichzelf kunnen onderhouden en hopelijk ook leuke dingen kunnen doen.

Natuurlijk slaan wij ook wel eens de plank mis. Vinden we de verkeerde baan of blijkt een werkgever toch niet bij de persoon te passen en kunnen we weer van vooraf aan beginnen. Maar over het algemeen krijgen we van mensen blijde reacties.

We helpen echter niet alleen onze werkzoekende medemens, maar ook vele bedrijven die actief zijn in de techniek. Landelijk gezien vult Xelvin dagelijks meerdere vacatures in. Feitelijk komt het invullen van een vacature bij een bedrijf er op neer dat een belangrijke positie binnen het betreffende bedrijf wordt ingevuld. Een cruciale positie waardoor het bedrijf hun processen voort kan zetten, hun beloftes en afspraken richting hun klanten kan waarmaken en de gewenste kwaliteit kan blijven leveren. Of simpelweg weer verder kan groeien.

Immers, als het bedrijf zonder een nieuwe collega nog steeds dezelfde kwaliteit, dezelfde deadlines en dezelfde groei had kunnen halen, waarom zouden ze dan een vacature uitzetten?

Andere reacties

Aan de medewerkerskant krijgen we vaak blijde reacties als we ze aan een baan helpen. Aan de kant van de opdrachtgever wordt in de regel anders gereageerd. Vaak moeten we eerst heel erg ons best doen om het voor elkaar te krijgen dat onze opdrachtgevers onze toegevoegde waarde willen betalen (lees de uurtarieven die wij hanteren bij het invullen van vacatures). De uitzonderingen daargelaten overigens!

Onderhandelen over het uurtarief

Natuurlijk begrijpen wij heel goed dat men wil onderhandelen over de tarieven die wij vragen. Daar waar men ruimte ziet, pakt men deze. Dat zouden wij zelf waarschijnlijk niet anders doen. Daarbij wil een ieder altijd de beste deal voor zijn bedrijf of heeft hij met vastgestelde inleenbudgetten te maken. Dus dat je als inkopende partij wilt afdingen is logisch.

Daarnaast kan een bedrijf ook altijd verrast worden door een tarief. Dat kan zijn omdat het bedrijf voor het eerst zaken doet met een technisch detacheerder als Xelvin bijvoorbeeld. Of omdat het bedrijf geen volledig beeld heeft waar precies voor wordt betaald en wat je daar allemaal voor terug krijgt.

Mijn collega Janneke Assink heeft daar al eens een mooie blog over geschreven. Zij gaat in deze blog in op de opbouw van het uurtarief.

Nederland staat natuurlijk niet voor niets bekend als een handelsnatie waar onderhandelen en afdingen een belangrijke rol spelen. Dus al met al snappen wij best wel dat we aan de bak moeten om onze gewenste tarieven te krijgen.

Waarom wel de gestelde prijs bij de bakker betalen?

Aan de andere kant rijst de vraag waarom we geen constante lijn in het onderhandelen hebben? Waarom accepteren we zonder meer de prijs van de boodschappen in de supermarkt, het brood van de bakker en de rekening van de tandarts, terwijl we wel in onderhandeling gaan bij een nieuwe keuken of auto of in dit geval, op het punt staan een nieuwe collega in te huren?

Zie hierover bijvoorbeeld ook dit nieuwsitem, naar aanleiding van het op Twitter trending topic #tegendebakker.

Tijdens het onderhandelen is de situatie dan uiteraard zo dat de inkopende partij ons tarief te hoog vindt of op z’n minst de marges die wij vragen te hoog vindt. Al met al moet het tarief omlaag. Aan de andere kant van de onderhandelingstafel willen wij natuurlijk juist graag bij ons gestelde tarief blijven. Waarom? Dat onderbouwen we graag.

Waarom we vasthouden aan onze tarieven

We hebben namelijk best goed nagedacht over onze tarieven. En tijdens dat nadenken hebben we rekening gehouden met de kosten die wij maken voor onze medewerkers (zoals loon, reserveringen en afdrachten), de kosten van onze inzet om de juiste kandidaten te vinden, de marktwaarde van bepaalde functies en natuurlijk met onze lange termijn strategie.

We vragen daarbij geen woekerprijzen, maar een redelijke financiële waardering voor onze dienstverlening. Van de marge die wij verdienen op onze dienstverlening kunnen wij de interne organisatie van Xelvin draaiende houden. Tenslotte staat Xelvin voor 10% EBIT (winst voor belasting onder aan de streep) per jaar. Want, om naar de toekomst toe dezelfde kwalitatieve dienstverlening richting onze opdrachtgevers te kunnen blijven waarborgen zullen we financieel gezond beleid moeten voeren.

Korte versus lange termijn

Ongetwijfeld geeft het een goed gevoel wanneer het afdingen lukt. Maar bedenk dat dit ook slechts succes voor de korte termijn kan betekenen. Want wat geeft de beste kans van slagen in het vinden van de juiste man of vrouw op de vacatures?

Is dat als onze consultants elke keer weer moet vechten over het tarief bij de geleverde dienstverlening? Of als diegene zich gewaardeerd voelt door zijn of haar opdrachtgever en zich met energie en motivatie kan verdiepen in het bedrijf? En zich kan concentreren op het belangrijkste: het vinden van de juiste man of vrouw op de juiste plaats!


Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Inloggen

Inloggen via FacebookInloggen via TwitterInloggen via LinkedIn

Wachtwoord vergeten?   Registreren

Vorige bericht:
Volgende bericht:

Accelereer mee met Xelvin en het DIT Formula Student Race car Team

XELVIN-Silverstone-ticket.jpg

Het vinden van goed opgeleid technisch personeel is altijd een race tegen de klok. De kwalificatie van de CV's, het testen van vaardigheden en het voeren van gesprekken kost veel tijd en als je denkt te kunnen starten met de juiste kandidaat, kiest...

meer dan 4 jaar geleden - via deze website

« Xelvin nieuwsoverzicht