De perfecte medewerker bestaat niet


- via deze website

De wereld van de arbeidsbemiddeling is volop in beweging. De vraag van klanten neemt toe, techneuten willen een stap in hun carrière maken. Dit kan Peter Brouwer, Managing Consultant op de vestiging in Apeldoorn alleen maar beamen. “Er is aanbod, er is vraag. In die zin dus geen sprake van schaarste. Het laten aansluiten van het aanbod op de vraag, dat is de kunst. En eerlijk is eerlijk, dat laatste is makkelijker gezegd dan gedaan.”

Peter Brouwer

‘Mechatronica is het magische woord’

Vanuit de markt herkent Peter verschillende trends. “De vraag naar goed en breed geschoold personeel wordt steeds complexer. Waar je ‘vroeger’ een werktuigbouwkundig of elektrotechnisch monteur zocht, zoek je nu een combinatie van beide. Mechatronica, dat is het magische woord. Dit past goed in organisaties die steeds leaner worden, die maar 1 monteur willen voor beide disciplines. Het is echter maar zeer de vraag of onze opdrachtgevers wel geholpen zijn met een mechatronica monteur. De ene organisatie wel, de ander zeker niet. Doordat iemand allround is, zal hij ook de diepgaande kennis op 1 van beide disciplines missen. Een werktuigbouwkundig monteur die elektrotechniek ‘erbij’ heeft geleerd is heel wat anders dan een elektrotechnisch monteur die werktuigbouwkunde erbij heeft geleerd. Vergelijk het met voetballers, er bestaan er maar heel weinig die even goed met links als met rechts kunnen schieten. In de techniek is het niet anders,” aldus Peter. “En dat maakt het vak ook zo leuk, om daar met je klanten over te sparren”.

‘Vaardigheden kan je iemand leren, een persoon verander je niet zomaar’

Selecteren op harde criteria is onderdeel van het vak van een Managing Consultant van Xelvin. “Zeker niet het belangrijkste deel”, vult Peter snel aan. “Vaak wordt een aanvraag breed uitgezet, is er een functieomschrijving uitgeschreven en kunnen kandidaten die daaraan voldoen worden voorgesteld. Het draait alleen niet alleen maar om een diploma of competenties, de persoon is minstens zo belangrijk. Een abonnement nemen op Nationale Vacaturebank of Monsterboard en daar CV’s vanaf halen kan iedereen. Maar past iemand ook echt en heeft hij de potentie om de gevraagde vaardigheden zich aan te leren, dat is wel even andere koek. En om dat goed in te schatten moet je je klant en medewerker goed kennen. En dan is een telefoontje niet voldoende. Daarvoor moet je iemand een hand geven, meer over diegene te weten komen en door rondleidingen de sfeer binnen een bedrijf tot je nemen. Daarvoor moet je naast de reguliere contacten met bijvoorbeeld personeelszaken ook verder de organisatie in. De nieuwe medewerker komt op een afdeling in direct contact met andere collega’s en zijn manager, dus hun mening is net zo belangrijk. Het is nog weleens een uitdaging om deze verdieping op te zoeken, omdat onze opdrachtgevers hier niet direct de toegevoegde waarde van zien. Deste leuker is het als dit wel lukt en deze toegevoegde waarde later wél herkent wordt. Dat is kicken”, aldus een zichtbaar enthousiaste Peter.

‘ Met alléén een vacature ben je nog geen ideale werkgever’

Een laatste trend die duidelijk merkbaar is, is dat kandidaten meerdere opties hebben. Ze kunnen kiezen. Dit heeft natuurlijk alles te maken met economische groei. “De ene opdrachtgever is zich daar meer bewust van dan de ander”, aldus Peter. “De tijd dat alleen salaris een reden was om ergens te beginnen ligt ver achter ons. Factoren als flexibele werktijden, parttime dienstverbanden en opleidingsmogelijkheden zijn net zo belangrijk. Je kan het je als werkgever niet meer verantwoorden om alleen maar de kandidaat door te zagen, zonder dat je iemand ook enthousiast maakt voor je organisatie. Dit is zowel voor onszelf als voor onze opdrachtgevers een belangrijk gegeven om rekening mee te houden.

Concluderend kan je zeggen dat het belang van goed advies alleen maar belangrijker wordt. Gezien voorgaande kan Peter niet anders dan zich hier volledig bij aan te sluiten. “Dit geldt zowel voor werkzoekenden als werkgevers. Kandidaten kiezen voor mij en voor Xelvin omdat ze mijn advies waarderen. De ervaring die we daarin hebben opgedaan is waardevol en bespaart onze medewerkers menig teleurstelling. Ditzelfde geldt voor onze opdrachtgevers. Hetgeen dat je vraagt is vaak niet beschikbaar. Wat is dan het beste alternatief? Hoe kunnen we komen waar we in de toekomst willen zijn en wat moeten we daar nu voor doen? 1 ding is zeker: ga je in een hoekje wachten tot de perfecte kandidaat zich aandient of totdat de perfecte werkgever voorbij komt wandelen, dan kom je er sowieso niet”.

 

Peter Brouwer

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Inloggen

Inloggen via FacebookInloggen via TwitterInloggen via LinkedIn

Wachtwoord vergeten?   Registreren

Vorige bericht:
Volgende bericht:

Accelereer mee met Xelvin en het DIT Formula Student Race car Team

XELVIN-Silverstone-ticket.jpg

Het vinden van goed opgeleid technisch personeel is altijd een race tegen de klok. De kwalificatie van de CV's, het testen van vaardigheden en het voeren van gesprekken kost veel tijd en als je denkt te kunnen starten met de juiste kandidaat, kiest...

meer dan 4 jaar geleden - via deze website

« Xelvin nieuwsoverzicht